Atos: liten, prestigelös och – billig

Publicerad:
Uppdaterad:

Litet högbygge med stort bruksvärde. Hyundai Atos har kallats allt från en modern Renault 4 Laban till Koreas svar på Mercedes A-klass.Som billig, prestigelös och vettig transportör håller Atos måttet även som begagnad.

Format & utrymme

Hyundai Atos inledde trenden med små, högbyggda minibilar i Sverige. Atos är en utmärkt citybil. I kupén finns förhållandevis goda utrymmen och baksätet rymmer tre vuxna med lite god vilja. Om ryggstödet fälls (går inte på första årsmodellen 1998) ryms faster Olgas byrå utan problem.

Modeller & utbud

Nypriset för basmodellen Atos GL var fram till 2002 under

70 000 kr. I den 10 000 kr dyrare GLS ingick servostyrning, elhissar fram, central-lås, hatthylla och klocka. Servostyrning underlättar betänkligt vid fickparkering. Chansen att hitta en lågmilare, gärna med AC och stereo, bör vara god. Se upp för bud-bilarna, som kan ha gått hårt. Alternativt ge ett skambud!

Säkerhet

Komforten får man tumma på i en bil som denna – men säkerheten? Hyundai Atos fick tre stjärnor i Euro-Ncaps krocktest, där bilen kollapsade i frontaltestet, men presterade bättre i sidokrockprovet. Trepunktsbälte finns bara på fyra sittplatser och låsningsfria bromsar kom som extrautrustning först 2001. Krockkudde på passagerarplats kom 2002. Atos är både lätt, kort och hög och passerar knappt godkänt undanmanöverprovet.

Ekonomi

Sett till ägandekostnaderna är en Atos nästan hälften dyr att äga som en Volvo V70. Atos kostar 17 kronor per mil att köra, jämfört med Volvons 31 kronor, enligt Konsumentverket. Dessutom är försäkringen billigare för Atos.

På vägen

På längre resor blir de små sätenas hårda stoppning en pina. Motorn är på blott 1,0 liter och duger bäst till stadskörning. Motvind på motorvägen och Atos känns extremt liten?Femväxlad manuell är standard men en trestegad automat fanns som tillval.

Priserna

Nypris: 69 800 kronor (GL 2000).

Cirkapriser i privathandeln

1998 från 30 000 kronor

2000 från 50 000 kronor

2002 från 60 000 kronor

Fakta/Hyundai Atos

En äkta citybil.

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN