Det bästa från två världar

Publicerad:
Uppdaterad:

Lyx eller bruksbil?

Ett enkelt val om plånboken får bestämma.

I den här duellen står faktiskt billighetsmärket Hyundai för lyxen med sin nya Terracan och Mitsubishi står för bruksigheten med sin Pajero Wagon – i diesel-version, ska sägas.

I stadsjeeparnas mellanklass får man faktiskt det bästa av båda världar: småttingarnas smidighet och kolossernas utrymmen.

På landsvägen har Mitsubishi Pajero klar ”traktorkaraktär” med sin knattrande dieselsexa på 160 hästar medan Hyundais fina 3,5-liters V6 på 200 hästar gärna ryter till när det vankas omkörningar.

Högst tempo håller man lätt i Hyundai, men det syns på bensinräkningen. Snittförbrukningen på Terracan var hela 1,62 liter per mil. Diesel-Mitsubishin drog 1,23.

Pajeros styrning är bergfast på landsvägen medan man sitter och parerar mest hela tiden i Terracan.

Båda har bra automatlådor och komforten kan ingen klaga på.

Baksäteskomforten i Terracan är bäst – även om Pajero har det större utrymmet bak.

Pajero har trepunktsbälten på samtliga platser, Terracan bara på fyra. I mitten bak får man nöja sig med midjesnodd och dessutom klara sig utan nackskydd. Uselt.

Mitsubishi har bästa fyrhjulsdriftsystemet. Hyundai Terracan har ett enklare system som dock har lågväxel.

Klimattesten vinner Hyundai med jämnare fördelning av luft och värme. Båda har svårt att få bort imma på fram- och sidorutor.

Mitsubishi har dominerat mellanklassen i fler år. Men nu är Hyundai med i leken på allvar med Terracan.

Den bilen är faktiskt ett riktigt klipp för trehundratusen.

MELLANKLASSEN

John Argelander

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN