Jänkarna har el i tankarna

Av: Robert Collin

Publicerad:
Uppdaterad:

Pressade biljättar satsar på snålbilar och elmotorer

Cadillac Converj Läckra kupén Converj är en laddhybrid baserad på teknik från Chevrolet Volt. Converj har batteri för tio mils körning – och en förbränningsmotor som laddar batterierna om du vill åka längre. Effekten i elmotorn är 120 kW (163 hk) och vridmomentet är imponerande 370 Nm – från ”tomgång”. Fast när tekniken kommer på riktigt vet ingen.
Cadillac Converj Läckra kupén Converj är en laddhybrid baserad på teknik från Chevrolet Volt. Converj har batteri för tio mils körning – och en förbränningsmotor som laddar batterierna om du vill åka längre. Effekten i elmotorn är 120 kW (163 hk) och vridmomentet är imponerande 370 Nm – från ”tomgång”. Fast när tekniken kommer på riktigt vet ingen.

DETROIT. Bilsalongen i Detroit öppnade i går, utan det vanliga glammet.

De tre amerikanska bildirektörerna pratade miljö, tuffa tider – och framtidstro.

Men trots inhyrda hejaklackar blev det ingen feststämning.

De amerikanska biltillverkarna brukar ösa på med gigantiska shower i Detroit. Men i år var premiären klädsamt nedtonad.

General Motors visade upp allt snålt och smått som finns i produktion och som är på gång.

Guvernör i paraden

Ett par hundra GM-anställda poserade som demonstranter med stora skyltar i händerna och jublade och skanderade om vart annat.

Till och med Michigans svenskättade guvernör Jennifer Granholm paraderade hos General Motors med skylten ”We are here to stay”.

– Vi måste bekämpa den felaktiga bilden av GM, sa koncernens vd Rick Wagoner.

Och till Aftonbladet sa Jennifer Granholm att Volvo och Saab bör bli kvar hos Ford och GM.

Fordchefen åkte småbil

–?Vi vill att svenskarna är med och utvecklar framtidens batteriteknik tillsammans med oss.

Fordchefen Allan Mulally kom in på podiet i Fordhallen i småbilen Fiesta, som ska introduceras i USA nästa år, och pratade om laddhybrider och elbilar.

Hos Chrysler var det extremt dystert, många spår att företaget går i konkurs senare i år.

Flera utländska tillverkare har hoppat av salongen helt, andra har krympt sina montrar.

Det har i sin tur gett utrymme åt de kinesiska tillverkarna,.

De är snart redo för export till USA och övriga världen.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN