Christer Gerlach svarar på läsarnas frågor

MOTOR

Många läsare har skickat in frågor som vi vidarebefordrat till aftonbladet.se

Här besvarar han en del av mejlskörden.

Måndag 24 oktober kl 13.00 chattar Christer Gerlach direkt med Aftonbladets läsare - då kan ni ställa frågor direkt.

Hej Christer,

Är det kallt I Ulan vid denna årstiden?

Är det sant att man kan hyra hästar liksom hyrbilar?

Kan man se jakt med falkar?

Vad finns det for sevärdheter och nöjen?

Vad finns det att gora?

Erik

Hej Erik,

ja, det är ganska kallt på kvällar och nätter. Men i solen på dagen var det riktigt skönt.

När riktiga vintern kommer blir det rejält kallt - ner mot 20 grader.

Jag köpte dock en fin dunjacka på den lokala marknaden för 200 kronor.

Jag vet inte om man kan hyra hästar men eftersom alndet vimlar av hästar så verkar det ganska troligt.

Ja, man ka se falkjakt.

Ulaan Bator verkar ha ett ganska livfullt nattliv men tyvärr är också gatorna lite farliga.

MCH!

Christer

Hej Christer

Är lite nyfiken om bilen funkat som den ska?

Har själv en KIA och är hel nöjd med den,vore kul och höra

hur du upplever den under din resa.

Lycka till på resan

Pelle

Hej Pelle,

bilen har funkat utan problem.

den är vansinnigt dammig trots att jag försöker hålla den fren men dammet tränger in över allt.

Jag har haft två åunkor, bytt motorolja en gång och bytt två glödlampor.

MVH!

Christer

Hej christer,

Har fascinerat och avundsjukt följt dina rapporter från det

innersta av Asien och sett att du nått mina och hertig larsons gamla

jaktmarker i Mongoliet. Själv rör jag mig numera i Sven Hedins spår. I juni reste jag

över land från Moskva till Lhasa. Tåg till Tasjkent och därifrån vidare med bil via Kashgar till Lhasa. Inte egen bil dock och inte med mig vid ratten men jag korsade dina spår. Denna resa och andra jag gjort i Kina och Inrre Mongliet under det senaste året är föranledda av en biografi om Sven Hedin som jag nu sitter på min bak och skriver.

Bästa hälsningar

Axel Odelberg

Hej Axel,

trevligt att höra från dig.

Boken om Hertig Larsson var strålande.

Ingen bör resa till Mongoliet utan att ha läst den.

Och jag ser fram mot din Hedin-biografi. Han är en av de mest underskattade svenskarna. Han var en av sin tids stora kändisar och i Tyskland har man uppkallat både gator och husbilar efter honom, där han jämnställs med James Cook.

En modern och journlistisk biografi om Hedin är efterlängtad.

MVH!

Christer

Trivelig å lese om turen.

mest er jeg opptatt av bilen .

kan du fortelle om problemer med kian,og om drivstoff?

er det bensin eller diesel motor?

god tur!

hilsen ola.

Hej Ola,

bilen har en V6 bensinmotor med automatlåda. Automatisk fyrhjulsdrift och lågväxel. Ganska duktig i terräng alltså eftersom den har bra markfrigång och stora hjul.

Jag föredrar automatväxel efter de nya elektroniska lådorna växlar bättre än människor. Den här går också att växla manuellt.

Inga problem med bilen. Två punkor och ett oljebyte och två nya glödlampor.

Jag räknar med att inte göra någon service eller ens något mer oljebyte.

Senast jag kollade oljan var den fortfarande i bra kondition.

MVH!

Christer

Har en liten fråga...Om man tittar på kartan så verkar det

närmare och köra via Kina.

Är Kineserna krångliga med visa och så eller är det bara

det att du vill åka igenom Ryssland och Mongoliet?

Lycka till

Hälsningar

Peter Wiberg

Hej Peter,

ja kinserna är väldigt krångliga när det gäller utlandsregistrerade bilar. Visum är inget problem.

De kräver att folk med bil ska ha med sig en guide hela tiden och desuutom tar de ut väldigt höga avgifter - tiotusentals dollar ibland. Till vad? Ingen vet riktigt. Det är nog ett sätt att mjölka folk på pengar och möjligen för att försvåra bilturism.

MVH!

Christer

Hej,

Läser med spänning dina rapporter, som genererar en

underbar frihetskänsla för en "kontorsresenär". Du skriver

om bensinpriser, hur är diselpriset och vore det ett

bränslealternativ för Dig?

Med vänlig hälsning

Per du Hane

Hej Per,

bränslet på den här resan har kostat - utanför västra Europa - mellan fem och sex kronor. Dieseln är oftast billigare men ibland faktiskt lite dyrare.

Diesel är alltid bra på långresor - motortypen passar långa körpass då man hellre vill ha bra vridmoment än toppfart.

Min Sorento har en V6 med mycket bra vridmoment och kraft på låga varv.

MVH!

Christer

Hej !

Vad är mål och syfte med din färd ?

Jesper

Hej Jesper,

bra fråga.

Lust att upptäcka och se något nytt.

Skaffa underlag till mina artiklar i tidningar och magasin.

Hitta nya vägar för andra resa på.

Någon frågade en bergsbestigare varför det var så viktigt att klättra upp på Mount Everest.

- Därför att hon finns där.

Det är lite så med mina resor till världens ändar. De finns där... Någon måste vara först.

MVH!

Christer

Lever du? Har du slutat skriva? Jag väntar på din reserapport!

Mvh

Björn Ristner

Hej Björn,

härligt att du vill läsa mer.

Det kommer rapporter från Korea när som heslt.

Sedan blir det en paus innan medan bilen skeppas till USA.

MVH!

Christer

Hej.

Såg ditt äventyr på aftonbladet.se nu i kväll.

Är gift med en kinesiska och har i flera år pratat om att vi borde prova att köra bil till min svärmor. Inser att det inte är helt lätt i dom trakter du befinner dig nu.

Här är en annan äventyrare som körde bil till Kina.

http://hem.passagen.se/tedbe/mb/tidigaretedken.html

Själv skulle Jag vara mest orolig för att hamna i dåligt sällskap men, hur stor är risken egentligen? Känner Du dej orolig för sånt som kidnappare och rövargäng?

Hoppas att Du har för avsikt att berätta om din resa i bokform eller på annat sätt.

Mvh

Tore Johansson

Hej Tore,

bil till till svärmor i Kina låter som det verkligt vågade äventyret - på flera sätt.

Vet svärmor om att du kommer?

Nej, jag är inte rädd fär kidnappare - men mycket försiktig.

Jag är oftast ensam vilket möjligen ökar riskerna.

Små byar är trygga. det är i de stora städerna som det händer tråkigheter.

MVH!

Christer

Finns det några vägar nordöst om vladivostok så att det vore möjligt köra upp mot alaska

mvh

Leif Modén

Hej Leif,

man kan köra till en stad som heter Magadan längre norr i den bästa av terrängbilar.

Ryssrna kör dit i sexhjuilsdrivna lastbilar.

Men från Magadan kommer man inte så mycket längre.

Det går inte att köra till närheten av Alaska.

MVH!

Christer

Hej Christer,

Har läst med intresse din nuvarande resa öster ut. Jag har en liten "fundring" gällande bensin och dess kvalité i Ryssland. Du skrev i Aftonbladet att du tankade efter vägen från en tankbil och det funkade bra. Kör du på blyfri bensin eller diesel och vad kostar detta per liter för respektive produkt? Har du funderat på att filma dina äventyr?

Kör hårt, det är kul att det finns äventyrare som du ;o))

Hälsningar,

Jari, Västerås

Hej Jari,

jag kör på bensin och den verkar vara av hygglig kvalitet. Jag har inte haft några problem.

Ofta finns det 92 blyfria oktan.

Ibland bara 87 eller 80.

Bensinen kostar mellan fem och sex kronor. Ryssarna morrar - de tycker att bensinen blivit alldeles för dyra. Diesel är ibland dyrare än bensin men skillnaden är liten.

MVH!

Christer

Tjena Christer!

Jag heter David och följer din resa regelbundet på aftonbladet.se. Det är otroligt roligt att läsa om resan, men säkert 100 ggr roligare att uppleva det. Har ett par frågor till dig.

Har du blivit trött på körandet än och kommer du åka igenom Iran?

Fortsätt med det bra jobbet och ha det roligt på resan!

MvH / David

Hej David,

ibland blir jag naturlitvis väldigt trött på att köra - särskilt långa sträckor med dåliga vägar där själva körandet tar all uppmärksamhet.

Nej, jag kommer inte att köra genom Iran på den här resan.

Men jag har kört genom landet flera gånger tidigare. Utmärkta vägar, vänliga människor och kanske världens billigaste bensin. Före senaste prishöjningarna kostade den under en krona litern.

MVH!

Christer

Nu är det bara resten kvar!

Tack för en mycket intressant och spännande resa via dina reportage. Själv har jag rest en del också men på inga vägar så som Dig. Många av mina frågor har jag fått svar som jag hade i början av Din resa har jag fått svar på via dina reportage. Dock inte två. Hur ordnar Du med valuta/pengar?

VISA och motsvarande går säkert till en del, men inte på landsbygden. Den andra funderingen är hur och var Du tvättar dina kläder? Själv reste jag alltid med kläder för fem-sju dagar och planerade in var jag hoppades kunna tvätta.

Både valutan och tvätten löste sig utan några problem just i Vladivostok. När åker Du vidare därifrån?

Vänligen hälsar

Carl-Axel Ringsparr

Asker, Norge

Morrn Carl-Asker,

valuta är numera ett mindre problem.

I de flesta större städer i världen finns det bankomater och då laddar jag med den lokala valutan.

Däremot går det sällan att betala med kort på landsbygden.

Resecheckar är på väg att försvinna.

Dessutom har jag lite dollarsedlar och euros undanstoppade om det krisar.

En av mina viktigaste prylar när jag reser är en liten gummipropp som jag kan sätta i ett handfat och alltså tvätta mina kläder. Har du någonsin sett ett handfat på ett mindre hotell med en plopp för hålet? Inte jag.

Å andra sidan är det i många länder så billigt att få sina kläder tvättade att det är enklast att lämna bort dem när man så småningom landar på hotell.

MVH!

Christer

Hej,

kul att laesa dina resebrev i Aftonbladet.Jag bor normalt i USA men aer just nu gaestprofessor paa Korea University i Seoul.

Varfoer koerde du inte genom Kina och NordKorea?

Byraakratiskt svaart eller rent av omoejligt? Till vilken plats iSydKorea gick faerjan fraan Vladivostok?

Med baesta haelsningar

Carl-Erik Sundberg

Sanjong hassiyo (hej,hej på koreanska),

synd att vi inte möttes i Korea. Du har säkert en del att berätta.

Svenska ambassaden i Nord-Korea försökte hjälpa mig att få tillstånd att köra genom Nord-Korea men nord-koreanerna sa nej.

Kina vil inte ha in utlandsregistrerade bilar och tar ut vidriga avgifter.

Färjan från Ryssland till Korea landar i en stad på östkusten som heter Sokcho.

MVH!

Christer

Hej Christer

Jag följer din resa med spänning, du har ju varit runt lite på andra ställen , Jag undrar om du någon gång har upplevt att du är hotad eller otrygg ? var ?

Det är det jag skulle vara mest nervös för , du har ju en fin bil.

Varför valde du kia S.?

mvh

stefan

Hej Stefan,

på den här resan har jag känt mig helt trygg. Men jag lägger ned mycket omsorg på min egen säkerhet och därmed bilens.

I städer ställer jag alltid bilen för natten på ett p-ställe med vakt.

I Sibirien och Kazakstan sov jag i bilen där lastbilschaufförerna också stannade.

I Mongoliet sov jag var som helst i naturen där det var lämpligt och vackert.

På vissa håll i världen måste jag ha livvakt i bilen - som i norra Kenya - eller militäreskort som i Iran.

På andra håll är jag extremt försiktig som i Colombia, El Salvador...

Och så finns det en del länder som jag inte skulle drömma att köra genom: Afghanistan, Somalia, Irak, delar av Väst-Afrika.

MVH!

Christer

Hej !

Har nyss läst om din färd.Det vore väldigt intresant att få höra om hur bilen uppför sig och fungerar? Är intresera av en Sorento.

Vänliga hölsningar

Guy

Hej Guy,

bilen har uppfört sig problemfritt. Tvvå punkor, två glödlampoir, ett oljebyte. I övrigt ingenting.

MVH!

Christer

Hej Christer!

Jag heter kent mikaelsson och jag bor i kentucky usa (ca 1 1/2 timme bilresa norr om Nashville)Det har varit intressant att följa din resa.Jag undrar vilken väg ska du ta genom usa?

Lycka till på din fortsatta färd.

kent

Hi Kent,

vägen genom USA är inte spikad i detalj.

Bilen landar strax norr om Los Angeles. Och jag jag tar nästa båt på östkusten - kanske i New York.

Men jag ska definitivt köra till Death Valley - Amerikas lägsta punkt och världens näst varmaste plats. I Libyen ligger den varmaste.

En skvätt på riktiga Route 66 blir det förmodligen också -inte den som turisterna kör på.

MVH!

Christer

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar