Volvo 740/940: Trygg, tråkig och bästa köp

Bilar

Torbjörn: Det här är min bästa Volvo

Torbjörn Hägg har haft flera Volvobilar tidigare. Han jobbar på Volvo och får förmånliga billån.
Torbjörn Hägg har haft flera Volvobilar tidigare. Han jobbar på Volvo och får förmånliga billån.

Kungen bland gårdagens stora bilar är numera kungen bland begagnat.

Det finns ingen begbil som kan matcha en Volvo 740/940 GL i det långa loppet.

Den enkla konstruktionen bidrar till låga kostnader och den höga kvalitén ger få reparationer. Tillsammans gör den simpla, robusta konstruktionen och den goda kvalitén 740/940 till en oslagbar begagnatbil. På senare tid har priserna dalat.

Att äga: Strålande. Bättre totalekonomi på en stor bil går inte att hitta. Reservdelar finns i varenda buske, man måste inte köpa av Volvo, och priserna är genomgående låga. Varenda bilmekaniker kan ta sig an en 740/940 som tillsammans med 240 är det mest lättskruvade som finns. Är bara bilen servad och skött brukar motorn tuffa och gå tills någon slår ihjäl den. En vanlig GL drar runt litern i snitt, välj en sådan framför tillkrånglade och törstigare 16-ventilare och turboversioner.

Att köra: Inte världens mest inspirerande körmaskin kanske, snarare en riktig tråkmåns. Trulig och finessfri men med en viss bruksmässig traktorcharm. Rak och rejäl förarmiljö. Brusig motor och småkärv växellåda förstärker gammelbilskänslan, men det lugna, trygga, sävliga vägbeteendet förlåter mycket. Minus för sladdbenägenheten vintertid.

Komfort: Gammaldags stel bakaxel är inte idealiskt på dåliga vägar men i övrigt ståtar 740/940 med högre komfort än flertalet jämnåriga bilar. En säregen känsla av robusthet, en vettig stötdämpning och alldeles underbara stolar gör den här bilen till en förvånansvärt duglig asfaltätare.

Utrymmen: De är helt okay. Moderna bilar med tvärställd motor har ”högre packningsgrad” men 740/940 täcker ändå de flesta behov. Kombimodellen är enastående rymlig och praktisk tack vare den kantiga karossformen.

Säkerhet: 40 procent bättre än genomsnittet enligt Folksam. Krockkuddar fram tillval redan från 1990, förarkudde standard från -93, passagerardito från -94.

Känsla: Sista ”riktiga” Volvon skänker spridda känsloskurar. Visst är det en gammal relik på många vis: kantig, brusig, klumpig och tvär. Men det är svårt att tycka illa om en bil som är så formidabelt pålitlig, seglivad och totalekonomisk. Och som sagt, bättre begköp finns inte – gammal är äldst!

VOLVO-SPECIAL

Staffan Borglund (-)

ANNONS

Snabba leveranser & 1300 monteringspartners - Beställ vinterdäck tryggt och enkelt hos Dackonline!

Extern länk från Dackonline SE

Beställ här!

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Biltester

Volvo

MER OM MIN BIL

Drift på alla fyra alltid säkrare

”Har högre säkerhet än Volvo”

Volvo S80 - prestigemodellen som står på egna hjul

Volvo XC90 V8

Nystärkt Tiguan visar musklerna

Test: Volvo XC60, Ford Kuga och Land Rover Freelander

Returmötet: Collin testar nya A-klass

Volvo 240: Evighetsmaskinen som aldrig försvinner

20 bra begagnade suvar

Hyundai Accent

Vilken värsting – Volvo!

Collin: Så här bra har V60 aldrig varit

Kejsarslaget

Volvo S40/V40 - Bättre, men inte Volvokvalitet

”Nu är vi klassbäst på komfort”

Så bra är ny Volvo XC60

Citroën C5 Break 2,0

Volvos dundermiss – med nya V90 CC

Toyota Avensis kombi

Examen i lyxskolan

Han rullar vidare och vidare och…

Tre musketörer: Audi A4, Saab 9-3 och Volvo S60

Volvo S60 2,4T

Stadsjeepar: Här toppar XC90