Volkswagen utreds för nytt dieselfusk

Av: Daniel Söderbäck

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 2 | Foto: AP

Utsläppsskandalen kring Volkswagen ser ut att växa.

Enligt nyhetsbyrån AP utreds de nu för fusk även med nya motorer.

Detta då företaget ska ha erkänt att de har ”misstänkt teknik” som eventuellt används för att lura certifieringstester

– Den enda uppgift vi har är att Euro 6-dieslar inte är påverkade, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

Den värsta stormen runt Volkswagen och deras manipulerade utsläppsvärden, såg ut att ha lagt sig. VW gjorde en pudel och redovisade alla bilar med fusksiffror.

Men det gällde bara gamla bilar som inte säljs längre – nu kommer ett nytt alarmerande erkännande, enligt nyhetsbyrån AP. Fusket kan även ha använts i dagens moderna bilar.

”Många frågor”

AP skriver att Volkswagenkoncernen kan få det svettigt framöver. Detta då VW erkänt för nyhetsbyrån att även nya dieselbilar kan ha det system som i tester visar lägre utsläppsvärden.

– Vi har många frågor till Volkswagen kring det här, säger Janet McCabe på EPA, den amerikanska motsvarigheten till miljödepartementet, till AP.

– Den enda uppgift vi har är att Euro 6-dieslar inte är påverkade och vi har ingen information kring att nya bilar ska vara involverade, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

”Straffen kommer bli mer aggressiva”

Enligt VW ska dock det nya ”utsläppshjälpsystemet” fungera annorlunda mot den mjukvara som uppdagades i koncernens äldre bilar.

Den nya mjukvaran upptäcktes redan för ett par veckor sedan vilket gjorde att VW var tvungna att dra in sin ansökan om att få sälja bilar av modellår 2016 i USA.

Om de amerikanska myndigheterna beslutar att den nyupptäckta mjukvaran är ”speciellt framtagen för att lura certifiering” kommer det att innebära att böterna blir ännu högre än de 18 miljarder dollar VW riskerar i dag.

– De kommer att vara än argare än vad de redan är. Straffen från EPA kommer bara att bli än mer aggressiva, säger Karl Brauer, analytiker till The Guardian.

Publicerad:

LÄS VIDARE

MER OM MIN BIL