Titta, redan 1998 hade bilarna blivit mycket säkrare

Av: 

Zendry Svärdkrona

Bilar

Corollas krocktester - 94-02

Här kan du se skadorna på olika kroppsdelar. Tydligt är att äldre bilmodeller är klart farligare.

Euro Ncap mäter vilka krafter olika delar av kroppen utsätts för vid en krock och man mäter både

förare och passagerare. Högsta poäng är fyra vilket markeras med grön färg, lägsta är noll, rött.

Färgerna däremellan är brun, orange och gul. Den lägsta poängen av förare och passagerare räknas i

sammandraget där högsta poängen är 16. Lägg märke till att det här testet bara omfattar frontalkrock.

Euro Ncap väger också in sidokrock mot bil, sidokrock mot stolpe, bältesvarnare och barnsäkerhet.

ANNONS

Sänk din månadskostnad och samla dina lån med Lendo!

Extern länk från Lendo

Ansök här!

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Krocktester | Bilar

MER OM MIN BIL

Stor risk i liten bil

Peugeot säkraste bilen

Nya Volvo V40 - säkrast någonsin

"Svenskbilen" som får toppbetyg i krocktest

Skydda dig - köp Peugeot

Bilarnas säkerhet anpassad för män

Tyskt prestigemärke får beröm i test

Fyrstjärnigt för trillingarna

Vilken är den mest trafiksäkra bilen på våra vägar?

Din gamla bil är livsfarlig!

Dacia Logan MCV har dålig krocksäkerhet

Volvo och Saab – säkrast i världen

Bilarna som är farligast i en krock

Collin: Så ska Volvo hindra ryggskadorna

City Safety får tung utmärkelse

Toyota sågas av Euro NCAP

Uselt krockbetyg för nya pickuper

XC90 säkraste bilen i världen

Collin: Volkswagen, återkalla alla bilar med stolen

Fel i krock- skyddet på Volvo V70

Testet visar: De här bilarna är livsfarliga

Toppbetyg för V60 i Euro NCAP

Manliga krockdockor drabbar kvinnor när olyckan är framme

Chocken – fick lägsta betyget i krocktesten