Stor succé för Volvos Facebook-satsningar

Publicerad:
Uppdaterad:

En målmedveten och långsiktig plan för närvaron på Facebook har gjort att Volvo Cars i Storbritannien ökat mängden fans från 5 000 till nära 50 000 på ett år.

Just nu pågår en DRIVe-kampanj där en Passion Red V60 DRIVe kör 4 000 kilometer med jultomten vid ratten.

För varje Facebook fan Volvo Cars UK får under julsäsongen doneras tre pund (drygt 30 skr) till en fond som köper presenter till utsatta barn. Jultomten kommer sedan att leverera dem från bakluckan av sin V60. Läs mer på Volvos brittiska Facebook-sida.

– Jag räknar med att detta kommer att ge ytterligare 10 000 fans men det kommer också att skapa ett stort antal lokala PR-möjligheter och är bra exempel på hur sociala medier och traditionell PR kan arbeta hand i hand, säger Duncan Forrester, PR-chef för Volvo Cars UK.

5 000 Facebookfans

2011 inleddes med drygt 5 000 Facebook-fans för Volvo Cars i Storbritannien.

– Men vi var medvetna om att denna siffra delades mellan dem som hade gått med på grund av det arbete vi hade gjort kring Twilight-filmerna samt SnowBombing-projektet med Volvo Car Europa och att bara en liten andel var genuina Volvofans.

2011 års strategi

En del av 2011 års strategi var att öka antalet till 50 000, men att det skulle vara fans med ett intresse för Volvo snarare än genom associationer till tredje part. På detta sätt byggdes en grupp av förespråkare för varumärket upp. Ett löpande samarbete har inletts där Facebook-fansen fungerar som en fokusgrupp för Volvo Cars UK.

– Och vi har snart nått målet med 50 000 fans, avslutar Duncan Forrester.

Nära 40 000 på svenska Facebook 

Volvo Personbilar Sverige har också fått stor framgång med sin Facebook-sida. Snart är antalet gillare uppe i 40 000 personer och interaktiviteten mellan gillarna på sajten är hög. De har gjort sidan till sitt eget Volvoforum. Tävlingar, blogg och erbjudanden ger ett bra nyhetsvärde som hjälper till att öka populariteten. Hitta Volvos svenska Facebooksida på http://www.facebook.com/Volvopersonbilarsverige.

Volvo

Publicerad: