Volvo Cars växer – nya XC60 inger hopp

Foto: Erik Simander/TT
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson är nöjd med dagens rapport där omsättningen för första halvåret nosade på 100 miljarder kronor.
MOTOR

Volvo Cars lyfter vinsten för första halvåret 2017 med Kina som draglok. Men vd Håkan Samuelsson har fortsatt höga ambitioner och tror att den nya XC60:n kommer att bidra till en rekordförsäljning vid slutet av året.

Volvo Cars redovisar en rörelsevinst för årets första halvår på 6,8 miljarder kronor. Det är en ökning med drygt 21 procent, från 5,6 miljarder kronor, jämfört med motsvarande period förra året.

Under perioden har bolaget tagit marknadsandelar i Europa, och försäljningstillväxten i Kina är kraftig.

Men i USA fortsatte Volvo Cars att visa minustal. Jämfört med första halvåret i fjol backade försäljningen med 7 procent.

”Långa leveranstider”

– Det beror på långa leveranstider på XC90, som är en populär modell på flera marknader. För att kunna komma tillbaka till tillväxt i USA behöver vi lansera den nya bilen XC60, säger vd Håkan Samuelsson till TT.

Generellt sätter vd:n hög tilltro till den nya versionen av XC60, SUV:en i mellanklass som introducerades på bilmässan i Geneve i mars och som började tillverkas i Torslandafabriken i april. Efter modellerna i 90-serien XC90, S90 och V90 tillverkas nu XC60 i Volvo Cars egenutvecklade SPA-plattform i stället för genom Fords teknik.

Enligt Samuelsson kommer XC60 inte bara att bidra till en återhämtning i USA, utan även leda till en ny rekordförsäljning för helåret 2017.

– Vi har fått ett bra mottagande av XC60 på marknaden och jag ser med tillförsikt att den kommer att bidra till tillväxten i Volvo Cars, säger han.

Flera investeringar

Under andra halvåret väntas lanseringen av den nya modellen XC40. Samtidigt styr bolaget mot att utveckla självkörande fordon via utvecklingsbolaget Zenuity och att producera renodlade elbilar, bland annat med dottermärket Polestar.

Trots fortsatta lanserings- och utvecklingskostnader framöver ligger Volvo Cars bra till för att nå sitt mål på 800 000 sålda bilar och en rörelsemarginal på 8 procent vid 2020, enligt Samuelsson.

– Vi är säkra på att vi når vårt lönsamhetsmål. Utvecklingskostnader ligger på en bra nivå, sett till procent av omsättningen. Däremot har vi nu speciella omställningskostnader i produktion och lansering som framför allt ät relaterade till XC60.

ARTIKELN HANDLAR OM

Volvo Cars

Bilar

Elbilar