Välj rätt motorvärmare i vinter

Foto: Cultura Creative/Thinkstock
Varm motor drar mindre bränsle än kall vilket är bättre för miljön.
MOTOR

Vintertid är motorvärmaren ofta bilens bästa vän.
Varm motor drar mindre bränsle än kall och är bättre för miljön.
Det finns många fördelar – men också en del fällor och fel.
Häng med i svängarna.

Där finns mycket att tänka på när du skaffar motorvärmare till bilen. I den mest tekniska av världar kan du numera med ett finger på mobilappen klicka igång motorvärmaren på distans och så småningom anlända till varm och startklar bil.

Men det är inte alltid lika enkelt. Så tänk till.

Fyra eldrivna

Det finns flera olika typer av motorvärmare. De vanligaste eldrivna typerna, där det behövs både motorvärmarkabel och motorvärmaruttag, är:

1. Blockvärmare: Värmarkroppen sticks in i motorblocket via en lucka och värmer direkt inifrån motorn.

2. Insticksvärmare: Värmare som via en kylplugg värmer upp kylarvätskan i motorn.

3. Kontaktvärmare: Monteras mot motorblocket eller oljetråget och värmer på så sätt motorn från utsidan.

4. Slangvärmare: Monteras i kylarslang och värmer kylarvattnet den vägen.

Bränsledrivet

Sedan finns också bränsledrivna motorvärmare. En värmare helt separerad från motorn, som kopplas till kylarvätskan så den värms.

Störst skillnad är i regel hur lång tid värmaren behöver för att värma upp motorn. Ju mer effektiv, desto snabbare.

Hur du vill att motorvärmaren ska startas har förstås stor betydelse? Det finns flera alternativ. Manuell start eller kopplad till tidur där du anger när värmaren ska gå igång, är vanligast.

Motorvärmare finns i alla prisklasser. Från några tusenlappar upp till 20 000 kronor. Bränsledrivna motorvärmare är dyrast.

Foto: Cultura Creative/Johan Asp
Motorvärmaren är bilens bästa vän, vintertid.

Avgörande punkter

Fel anlagd kan motorvärmaren vara farlig. Flera bränder och incidenter med motorvärmare inträffar varje vinter. Värt att tänka på:

• Tillgång till nätspänning (230 V) för att använda motorvärmare.

• Motorvärmare och anslutningskontakt ska monteras av fackman.

• Ska värmaren kopplas till passagerarutrymme också? Vissa värmer enbart upp motorn, andra värmer samtidigt upp passagerarutrymmet, vilket förstås är skönt.

• Använd värmaren när temperaturen sjunker mot nollgradigt – slå på omkring 30 minuter innan du ska köra. Vid lägre temperatur, 5–20 minusgrader tar det mellan två och tre timmar.

Tänk på säkerheten

• Med timer kan du reglera uppvärmningstid och minska elförbrukning.

• Kontrollera att motorvärmaren är CE-märkt. Märkningen visar att produkten uppfyller grundläggande hälso- och säkerhetskrav.

• Kontrollera anslutningssladden. Se till att det inte finns några skador på sladd, stickpropp och uttag.

• Lås locket på uttaget om det saknar petskydd eller är monterat lägre än 1,7 meter över marken. Och att det är helt tätt när sladden tagits bort.

Jordade uttag

• Förvara anslutningssladden torrt när den inte används. Ha inte sladden lindad på bilens utsidan när du kör. Salt och snöslask kan försämra funktionen.

• Motorvärmare bör vara ansluten via jordfelsbrytare som bryter strömmen snabbt vid fel. Kontrollera ett par gånger per år att den fungerar.

• Viktigt att motorvärmare och kaross är jordade och att bilen utomhus ansluts till jordat uttag.

• Kläm aldrig fast anslutningssladden i bilens fönster eller dörr. Ifall du gör bilen bli strömförande.

Källa: motorvärmare.nu, motormannen.se, elsakerhetsverket.se

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar