Så skaffar du en egen laddstation till bilen

MOTOR

Försäljningen av laddbara bilar fortsätter att öka.
Synbart bevis är laddstationer som gror längs gator och torg.
Men brist på laddplatser innebär samtidigt att många också tvekar.

Foto: Lasse Allard
Egen laddstation är alltmer eftertraktat, i takt med att vi skaffar laddningsbara fordon.

Intresset för el- och laddningsbara fordon är i stigande. Drygt 40 000 laddbara bilar har sålts i Sverige i år och tillväxten för supermiljöbilar ligger på 40 procent.

Stockholm laddar upp

Samtidigt är drygt 60 procent av svenska bilägare beredda att köpa el- och hybridbil, visar en en undersökning, om svenskars förhållande till elbilsmarknaden.

Men hälften av svenska bilägare kan inte ladda el- eller hybridbilen hemma, och sex av tio har ingen laddning på arbetsplatsen, framgår av samma undersökning. Vilket innebär problemen med infrastrukturen och övergång till eldrift.

Stockholms stad etablerar nu laddgator med både snabb- och normalladdning. Målet är 500 laddpunkter 2020. Behovet uppskattas till mellan 15 000–25 000 år 2030.

Många bostadsrättsföreningar

Alltfler företag och organisationer skaffar egen laddstation – även privatpersoner vill ha en laddbox i stället för stolplösning.

– Mestadels bostadsrättsföreningar. Men också företag som växlar ut sin flotta av fossila tjänstebilar. Liksom svenska familjer som bor i villa, sammanfattar Charlotte Eisner, försäljnings- och marknadsdirektör på DEFA, med 30 000 laddboxar i Norden.

Ett av flera företag som erbjuder laddboxar.

Foto: LASSE ALLARD
Ladda i anslutning till fastighet där du befinner dig.

– I framtiden kommer 95 procent av alla laddtillfällen ske i anslutning till fastighet, där du jobbar eller bor. Där elen är en del av fastighetens kretslopp, fortsätter Charlotte Eisner.

Klimatklivet

För villaägaren är det ganska enkelt att skaffa en egen laddare. I bostadsrätt eller hyreslägenhet utan parkeringsplats blir det en större utmaning.

Vad kostar det?

– 10 000 kronor om du sökt klimatklivet (gäller inte privatpersoner) brukar bli vårt runda svar, säger Charlotte Eisner och fortsätter:

– En smart laddbox för hemmabruk kostar kring 8 000 kronor. Med installatör, rätt och uppdaterad jordfelsbrytare och dynamisk lastfördelare som vi rekommenderar för att undvika överbelastning och proppen går hamnar du kring 18–20 000 kronor. Staten kan betala 50 procent via klimatklivet.

Gapa inte för mycket

Fällor & fel – återkommande problem?

– Vanligaste felet är att många tror att framtidssäkring är att göra stora och kraftfulla installationer med mycket kilowatt, tjocka kablar och maximal kapacitet. Men framtidssäker laddning är snarare som ett ”långkok”. Att det finns laddning när bilen står still för det gör den till 95 procent, säger Charlotte Eisner.

Prisvariationer

Kostnaden för att ladda en bil varierar rätt mycket.

På vissa affärscenter är laddningen helt gratis för att locka kunder. I centrala Stockholm kan du få betala för både parkering och uppladdning.

Generellt sett kostar det 1,5–3 kronor per mil att köra en elbil som du laddar hemma. Men den exakta kostnaden beror på elmotorn och ditt elavtal.

ARTIKELN HANDLAR OM

Elbilar

Bilar

Tesla