Volvo toppar krocksäkerhetsranking

Foto: Volvo
Volvo XC90 klarar krocken bäst
MOTOR

Svenskt och tyskt dominerar när Folksam rankar de säkraste bilmodellerna. Skillnaden mellan de sämsta och bästa märkena är enorm.

– Valet av bil kan vara helt avgörande för utgången av en olycka, säger Anders Kullgren på Folksam.

Försäkringsbolaget Folksam har rankat totalt 292 bilmodellers krocksäkerhet, baserat på olycksstatistik mellan 1983–2016. I topp på listan ligger för fjärde gången i rad en av Volvos modeller.

Ettan drar ifrån

– XC90 årsmodell årsmodell 02–15 ligger ganska långt före de andra. Skillnaden ner till de bilar som kommer på andra plats är mycket större i år än det har varit tidigare år, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.

Tillsammans med Volvo är det tyska bilmärken som Audi, Mercedes och BMW som dominerar på listan över modeller som har minst 40 procents högre säkerhet än genomsnittet.

Betydligt sämre ställt är det bland de mindre modellerna. Allra sämst är Nissan Sunny 84–90 och Honda Accord 86–93. De är båda 116 procent sämre än genomsnittet. Men även några modernare småbilar har en mycket låg säkerhet, däribland VW Lupo 99-05, Suzuki Alto 99-08 och Kia Picanto 05-10.

”Undvik småbilar från 80-talet”

– Småbilar från tidigt 80-tal ska man undvika. Moderna småbilar hänger med lite bättre, men ingen har tagit steget upp i den säkraste klassen, säger Anders Kullgren.

Minibussarna lämnar även de en del i övrigt att önska när det gäller säkerheten. Ingen av de undersökta modellerna får högsta betyg.

– De skulle kunna bli bättre. Vi skulle gärna se att de fick standardutrustning såsom autobroms i betydligt större utsträckning, säger Anders Kullgren.

Men som helhet har den svenska bilparken blivit betydligt säkrare sedan Folksam började ranka modeller i början av 1980-talet.

– Dödsrisken har gått ner dramatiskt, sedan början på 80-talet med 80 procent. Men skillnaderna i säkerhet är väldigt stora mellan de bästa och sämsta modellerna. Valet av bil kan vara helt avgörande för utgången av en olycka. Det skiljer 20–25 gånger i dödsrisk mellan de bästa och de sämsta, säger Anders Kullgren.

Tror på ny teknik

Folksam har endast undersökt hur bilarna klarar sig i faktiska olyckor. Men förebyggande säkerhetssystem, som många nya bilar säljs med, är också viktiga, säger Anders Kullgren.

– Förra året såldes 60–70 procent av de nya bilarna i Sverige med autobroms. Det är en mycket högre siffra än i andra länder. I Sverige är det tydligt att vi vill ha säkra bilar. De här systemen är jätteviktiga och har stor potential.

FAKTA

Bästa modellerna

Bilmodell / procent bättre än genomsnittet

  1. Volvo XC90 02-15 / 61 %

  2. Audi A4/A5 07-16 / 50 %

  3. Volvo V70/S80/V60/S60 07- / 50 %

  4. VW Passat08-14 / 50 %

  5. Mercedes E-klass 09-16 / 49 %

  6. Mercedes C-klass 07-13 / 47 %

  7. BMW 5-serie 04-09 / 45 %

  8. BMW 3-serie 05-12 / 44 %

  9. Volvo XC60 08- / 43 &

  10. Honda CRV 98-06 / 43 %

  11. BMW 5-serie 10-16 / 43 %

  12. Mitsubishi Carisma 96-04 / 42 %

  13. VW Golf/Jetta 04-08 / 42 %

  14. BMW 3-serie 98-05 / 40 %

  15. Volvo V70/S80 00-06 / 40 %

Sämsta modellerna

Bilmodell / procent sämre än genomsnittet

  1. Nissan Sunny 84–90 / −116 %

  2. Honda Accord 86–93 / −116 %

  3. Toyota Starlet 85–89 / −110 %

  4. Peugeot 309 97–93 / −109 %

  5. VW Polo 82–94 / −105 %

  6. VW Lupo 99–05 / −86 %

  7. Opel Corsa 83–92 / −86 %

  8. Nissan Micra 83–92 / −84 %

  9. Suzuki Alto 99–08 / −82 %

FAKTA

”Hur säker är bilen?”

Rapporten är den sjuttonde upplagan och bygger på analyser av verkliga trafikolyckor där risken att få en skada som leder till invaliditet eller död jämförts mellan olika bilmodeller. Årets rapport baseras på nationell trafikolycksdata (STRADA) där 170 000 tvåbilskollisioner som inträffat i Sverige mellan 1994 och 2016 samt 52 400 skadade bilister som uppsökt akutsjukvården mellan 2003 och 2016 analyserats.

Källa: Folksam