Collin: 'Är jäkligt klantigt av Volvo'

MOTOR

Fälgmodet bär skulden till att många nya bilar bullrar onödigt mycket, det menar Aftonbladets expert Robert Collin.

En av de drabbade modellerna är nya Volvo XC90.

– Det är ju klantigt att lansera bilen med  20 tum som standard. Volvo vet ju att att det blir bullrigt, säger han.

Foto: Robert Collin

Det är framgångsbilen som stakat ut Volvos framtid. Men XC90 är, alla priser till trots, inte en fläckfri modell. Nej, som Aftonbladet Bil rapporterat tidigare, upplever många ägare att bilen är rejält bullrig.

– Bullret är väldigt påtagligt när man kör på landsväg och motorväg i över 90 km/timme. Det är ett starkt brummande resonansliknande ljud när man kör på grov svensk asfalt. Det är tröttande på långresa och det är klart att man blir besviken på en bil för 700 000 kronor som låter så här, har en XC90-ägare sagt till Aftonbladet Bil.

Bullrigare än konkurrent

En läsare som hört av sig till Aftonbladet har mätt bullret i sin XC90 till 67,6 decibel – vilket inte bara var markant mycket högre än Mercedesen han testade mot med samma däck och fälgstorlek)

Grundproblemet ligger i hur vibrationer och oljud förs in i kupén och där är fälgarna, eller snarare hur stora dessa är en bidragande orsak.  Den enkla förklaringen är: ju större de är – dess bullrigare är de. När Volvo lanserade sin XC90 ingick det 20-tumsfälgar i grundutrustningen, och många tänkte nog inte att de skulle ”nedgradera”.

– Det är ju jäkligt klantigt. Volvo borde absolut erbjuda 18-tum och förklara vad innebörden av större fälgar innebär. Men folk vill ju att det ska se fränt ut och det är marknaden som bestämmer hur det ska se ut. Vill man ha stora fälgar är man dum i huvudet, säger Robert Collin.
Efter lanseringen av XC90 har Volvo släppt enklare utrustade Momentum-versioner med 19-tums fälgar som standard.

Volvo inte ensamma

Collin är dock tydlig med att Volvo inte är ensamma om problemet.

– När vi gjorde vintertestet nu innan jul bad vi att få alla bilarna på 18-tummare. Vi fick Audi Q7 och XC90 på det, men Touaregen var det 21-tums på: och den var riktigt bullrigt. Alla som läst Aftonbladet vet vad jag tycker om stora hjul. Jag skulle aldrig köpa stora fälgar. Det är bara en modegrej som ser ut som att det skulle gå fort på Nürburgring, men välj mindre så får du en behagligare vardag.

För de som nu sitter ”fast” med en bullrig XC90 är rådet att köpa ett par mindre ”komfortfälgar”.

– Det är omöjligt att hålla Volvo till svars. Vill man ha stora hjul blir det bullrigt och stötigt, det gäller oavsett vilket bilmärke man köper.

Volvo verkar dock ha lyssnat på ”ägarmullret” om bilbullret” – nya S/V90 kommer med 17-tumsalternativ för de som vill.

– Men det lär säkerligen vara många som väljer nya bilen med onödigt stora fälgar – för att sedan bli besvikna på bilen och gråta ut hos Aftonbladet.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM

Volvo

Bilar