Lincolns lyxsuv – med måsvingar och trappa

1 av 11
MOTOR

Lincoln Navigator var tidigt ute på scenen med lyxiga suvar.

Dock har märkets stjärnglans är inte vad det en gång var – och för att ändra det visar man nu ett nytt koncept.

Men har man inte sneglat på Tesla när det kommer till dörrarna?

Fordägda Lincoln håller som bäst på att förnya sig.

I fjol visade man sin nya Continental som snart sätts i produktion och nu kommer alltså en ny tappning av jättesuven Navigator.

Enligt Lincoln är det nedtonad lyx och fokus på det varma, mänskliga och personliga deras nya strategi. Något som innebär att man precis som moderföretaget Ford med sitt Viginale, kommer att satsa på en kundvård som innehåller en mycket lyxigare ägarupplevelse (hämtar bil för service mm).

Måsvingedörrar och trappa

Det Navigator-koncept som nu visas upp i New York ska vara ”en väldigt tydlig fingervisning” av hur produktionsbilen kommer att se ut – och det är att lova mycket.

Det mest iögonfallande är de gigantiska måsvingedörrarna. Kan det vara så att Teslas hypade dörrlösning på suven Model X gjort att allt fler tillverkare sneglar på den upphängningen.

Dörröppningen blir i varje fall gigantisk och för att göra insteget lättare – fäller bilen ut en trestegstrappa.

Och inne i Navigatorn är det mycket bling. Av de sex separata stolarna har fyra egna skärmar, framsätena går att justera på 30 sätt och överallt är det blått läder och trädetaljer. I bagageutrymmet sitter det även ett specialanpassat garderobssystem. Inte illa. Målet är tydligt, Lincoln vill med sin nya Navigator armbågas i lyxsuvsegmentet.

Självsäker i terräng

Konceptet drivs av en 3,5-liters V6:a med ”mer än 400 hästkrafter”, samma motor som man använder i Continental och som Ford har i flera modeller.

Utan att gå in i allt för mycket detaljer avslöjade Lincoln att bilen kommer att vara ”självsäker” i terrängen och att den kommer leverera körglädje på vägarna.

Därtill så är bilen utrustad med säkerhetssystem som autobroms med fotgängarskydd, 360-graderskamera samt parkeringsassistent. Alla nyheter för Navigatorn.

Bilen är som sagt ett koncept och räkna med att det kommer ta minst ett år innan bilen släpps på marknaden. Dock lär den bli extremt sällsynt här på de svenska vägarna.

 ■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM