Studie: Sverige är inte alls jämställt

MOTOR

Undersökning visar: Endast 17 procent delar lika

Sverige är ett av världens mest jämställda samhällen, men det finns undantag.

Bakom familjebilens ratt sitter det oftast en man.

– Jag tror det handlar om arv, säger Erik Lindham, informationschef på Ford.

Det är i initiativet Dela Ratten som Ford tillsammans med bland annat NTF och MHF sätter fingret på ojämställdheten när det kommer till bilkörning. I en undersökning de gjort framkommer det i 80 procent av fallen är det så att körandet utförs av den ena parten – och att denne oftast är mannen i förhållandet.

– Även om vi är ett av världens mest jämställda länder, visar undersökningen att det finns många otidsenliga strukturer kvar när vi pratar om bilkörning – Vilket var vad vi förväntat oss, säger Erik Lindham.

Mer kvinnliga förare – säkrare trafik

Att det är snedfördelat bakom ratten kanske inte låter så farligt, men innebär ett problem. Enligt statistik orsakar kvinnor färre trafikolyckor och i undersökningar anses kvinnor köra säkrare. Men mer ombyte bakom ratten skulle även ge andra effekter.

– Ett mer jämlikt körmönster kan även bidra till trafiksäkerhet på andra sätt. Om förarna växlar ratten oftare får båda parter mer körtid och blir mer erfarna förare. Ett mer jämlikt körmönster kan också skapa säkrare förutsättningar och mindre trötta förare på långresor, säger Marie Nordén, generalsekreterare för NTF.

Provocerar många män

Undersökningen visar också att frågan om vem som ska köra inte diskuterats särskilt mycket bland svenska hushåll. Platserna i bilen är ofta givna, representerar ett nedärvt beteende och blir en vana.

– Många män provoceras av detta och försvarar sig med ”min fru vill inte köra” eller liknande. Bilen har traditionellt varit mannens domän och det är lite laddat. Vi tycker att de som kan köra, ska köra, säger Erik Lindham.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilism

Bilar