Trots livsfara: Många struntar i varningen

1 av 7 | Foto: Foto: AP/J.Scott Applewhite
Stephanie Erdman, som skadades av en defekt krockkudde avger vittnesmål.
MOTOR

Brister som kan vara livsfarliga.

Men trots uppmaningar från tillverkarna, struntar många bilägare i att få felen fixade.

Det framgår av en ny rapport.

I fjol så slog bilbranschen till med ett riktigt pinsamt rekord. Aldrig någonsin har en bransch varit tvungna att återkalla så många produkter. Och det är en kostsam historia.

GM-skandalen, där nu över 100 personer konstaterats ha avlidit på grund av ett simpelt fel med tändningslåset – beräknas kosta företaget över 25 miljarder kronor. Bara under 2014 så skickades 84 olika återkallelser ut som rörde nästan 27 miljoner bilar.

Det ska dock sägas att General Motors inte är ensamma om att ha kvalitetsproblem. Runt 34 miljoner bilar (av flera olika märken) har återkallats det senaste året på grund av felaktiga krockkuddar. Även där har personer både skadats och avlidit på grund av bristerna.

Fyra av tio orkar inte fixa felet

Men trots kvalitetsbristerna och uppmaningarna till bilägarna att åka och få dessa åtgärdade – så verkar många konsumenter inte bry sig.

Enligt en ny studie från sajten AutoTrader är det endast 56 procent som uppsöker verkstad efter att ha fått kallelse på grund av brist.

Detta är något som fått amerikanska motsvarigheten till Trafikverket (NHTSA) att agera.

– Att bara identifiera problemet räcker inte. För att hålla amerikanare säkra, så måste problemen vi hittar fixas. Den senaste tidens uppmärksammade återkallelser har lärt oss den viktiga läxan att det verkar finnas stora hinder på vägen, säger Mark Rosekind NHTSA i ett pressmeddelande.

Aftonbladet Bil

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar