Mot ljusare tider

MOTOR

Extraljus kan rädda liv – men störst och dyrast är inte alltid bäst

1 av 2

Storleken har betydelse.

I alla fall när det gäller extraljus. Ju större reflektor, desto bättre och starkare ljus.

Men ny teknik har gjort små extraljus riktigt bra.

Vi testar hur bra.

Stora klumpiga extraljus misspryder bilen, eller är svåra att montera.

Samtidigt vill man gärna se den där älgen eller människan som lurar i nattmörkret.

Bred ljusbild är bra

Lösningen kan vara ett antal små eller medelstora extraljus. Men se upp, en del av de småljusen är rent skräp.

Vad är en bra ljusbild?

I faktarutorna för varje testad lampa finns det en bild på en ljustavla.

Bäst är en koncentrerad och bred ljusbild. Extraljusen bör även ge lite ljus uppåt och nedåt. Men inte för mycket ljus nedåt, eftersom blicken

då söker sig nedåt istället för längre fram på vägen.

Lysa långt eller brett?

Ett extraljus som lyser 800 meter låter bra. Men vilken raksträcka är så lång? Däremot ger det en indikation på att extraljuset är riktigt starkt på kortare och mer användbara sträckor.

Samtidigt är bredden på ljusbilden viktig.

Vad vill du helst se? Ett djur som står i skogskanten 100 meter framför bilen eller ett som står mitt på vägen 300 meter bort?

För att få en bredare ljusbild bör man montera fler än två extraljus och vinkla ut de yttre ljusen åt sidorna. Alternativet är att välja xenonljus som ger en överlägset stark ljusbild, men de är också mycket dyrare än vanliga halogenljus.

Svårt att montera själv

Vi har angett cirkapriser i faktarutorna. Men du kan säkert hitta samma ljus till lägre priser. Särskilt nu på hösten är det vanligt med rea på extraljus.

Kan man skruva dit lamporna själv?

Många extraljus kräver mycket ström från bilens generator. Kraftigt dimensionerat kablage, stora säkringar och relä är ett måste. Om du inte är mycket kunnig på området så anlita en bilelektriker. Monteringen kan kosta en slant, så kolla med din bilverkstad innan du köper extraljusen så slipper du en obehaglig överaskning.

Är alla extraljus godkända?

Svaret är nej. Har man monterat ljusen efter den första januari 2005 måste de vara EU-godkända. I våra nordiska grannländer är polisen nitisk på detta område, men i Sverige är risken att få en ”anmärkning” från polis eller bilprovning minimal.

Här hittar du testet!

Pär Brandt

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Däck