Förvirrad miljöminister

Av: Zendry Svärdkrona

Publicerad:
Uppdaterad:

bland blir man konfunderad.

I förra veckan skrev Björn Eriksson, ordförande i Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) och Anders Sundström, vd för Folksam, en gemensam debattartikel i Dagens Nyheter där de konstaterade att många av de miljöbilar som finns på den svenska marknaden – och får miljöpremien på 10 000 kronor – är farliga ur säkerhetssynpunkt. Ingen nyhet i sig, läsare av den här tidningen fick läsa det redan i nummer 11. Men debatten efter var intressant, och konfunderande.

Miljöminister Anders Carlgren bemötte kritiken så här, när han uttalade sig för Tidningarnas telegrambyrå:

– Jag tycker att Björn Eriksson och Anders Sundström slår in öppna dörrar. För det första är miljösubventionerna en tillfällig åtgärd som vi ville införa snabbt. Till skillnad mot vad de säger så finns det inget vedertaget säkerhetsklassningssystem som bara skulle kunna genomföras. Det hade i så fall behövt utvecklas.

Det intressanta är att en minister alltså inte anser att det finns något säkerhetsklassningssystem att tillgå. Det tycker Carlgren trots att staten varje år skjuter pengar till Vägverket, som är en av grundarorganisationerna bakom EuroNcap.

Ni vet, organisationen som testar säkerheten och klassar bilarna med stjärnor.

Ni vet, organisationen där Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör, Claes Tingvall, är ordförande.

Känns som att regeringen antingen ska ta Sverige ur EuroNcap (vilket vore en bedrövelse) eller faktiskt dra nytta av pengarna man pumpar in i organisationen.

För NTF och Folksam har ju rätt, många av miljöbilarna är farliga på vägen. Men billiga, vilket lockar till köp. Om inte miljöminister Carlgren tar frågan på större allvar än han visar i sin kommentar till TT riskerar vi att få en i säkerhetshänseende undermålig bilpark för lång tid framöver.

I väntan på vad regeringen gör så tar vi på Bil-redaktionen semester och ger oss ut på sommarvägarna. Vi ses igen den sjunde augusti.

Glad sommar!

I

Sommar! Äntligen semester – äntligen dags att genom bilrutan njuta av Sverige i grön skrud.

Kylare. Escorten kokade och läckte sedan som ett durkslag. Tack och lov att man har polare som Labbe som tipsade om enkla sätt att fixa. Kylar- cement – en dum mans bästa vän.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN