Här krossas lågprisbilen

Bilar

Nya Logan farligare än en femårig Golf

Om en månad börjar Renaults budgetbil Dacia Logan att säljas i Västeuropa.

Logan kostar motsvarande 66000 kronor - lika mycket som en femårig VW Golf (6 000 mil) Ett tyskt krocktest visar att Renault tummat på säkerheten.

Renaults tekniker fick ordern att konstruera en bil i Golfstorlek som kunde säljas till kund för 5000 euro, cirka 46 000 kronor.

Det lyckades - i tillverkningslandet Rumänien kostar Dacia Logan så lite. Men i Västeuropa kräver vi mer utrustning, och från juni finns Logan i Tyskland, Spanien och Frankrike för 7200 euro, cirka 66000 kronor - prutat och klart. Den blir Europas billigaste personbil.

Då ingår två krockkuddar fram, trepunktsbälten och nackstöd på alla fem sittplatserna, låsningsfria bromsar och elektronisk bromskraftsfördelning.

Chanslös mot begagnad Golf

Renault framhåller också att man inte kompromissat med krocksäkerheten vad gäller karosstrukturen.

Det stämmer inte. Eftersom Dacia Logan ännu inte har krocktestats av Euro Ncap, har tyska bilprovningsföretaget Dekra, på initiativ av tidningen Auto-Bild, krocktestat Logan. Liksom i Euro Ncap kördes bilen in i krockbarriären i 64 km/tim.

Dekra krockade också en klasskonkurrent, en VW Golf från 2000. Golfen kostar lika mycket begagnad som Logan kostar ny i Tyskland.

Logankarossen klarade smällen i stort sett bra. Men förardörren fick brytas upp med våld, och belastningen på dockorna visade tydligt att Renaults tekniker tummat på säkerheten för att hålla priset nere.

Bilbältena saknar för-sträckning och belastningsbegränsning. Det avslöjades i hög belastning på bröstkorgen men även på huvudet hos båda testdockorna, eftersom krockkuddarna utlöstes en tiotusendels sekund för sent och tömdes lite för snabbt. Förarens fötter fick också kraftiga skador.

För att utesluta risken att det var fel på Loganexemplaret, gjordes provet med ännu en bil. Kuddarnas tajming var då aningen bättre, i övrigt var resultatet detsamma.

Golfen från 2000 klarade smällen nästan exakt lika bra som samma modell gjorde när den testades 1998. Ingen av dockorna drabbades av några hårdare belastningar. Huvudena klarade sig mycket bra.Björn Bergman

Dacia Logan

VW Golf 2000

Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)

ANNONS

Spara pengar och slipp krångel - jämför och byt till en bilförsäkring med bra pris och villkor. Gör det bara.

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Krocktester | Bilar

MER OM MIN BIL

Ny Renault välte i älgtest

Dacia Logan MCV har dålig krocksäkerhet

Skydda dig - köp Peugeot

Snart kommer billighetsbilarna till Sverige

Chocken – fick lägsta betyget i krocktesten

Dacia Logan, Chevrolet Matiz och Kia Picanto

BEG-GUIDE: Mycket kombi för lite pengar

Brilliance briljerar inte

LISTA: Beg-bilarna du ska akta dig för

TEST: Så hyllas Sveriges billigaste stadsjeep

Clio. Oldtimer som håller än

Test: Fyrhjulsdriven suv – för begagnatpris

Fel i krock- skyddet på Volvo V70

Test: Välj rätt kombimodell

Prisvärda Dacia Lodgy

Bilarna som är farligast i en krock

Renault Clio III

Saab-cabben - en säker dröm

Lilleputtarna är störst i Paris

Bilarna som behåller värdet bäst och sämst

Säkraste begagnade köpet för 50 000 kronor

Begagnade bilar: Det ultimata testet

Brasse-räven överraskar priset

Tuff katt i lyxförpackning