Slitna Volvon ”oskadd” i krock med en Kia

Foto: Privat/Billy Flanders
Kia Optima och Volvo 240.
MOTOR

Håll avståndet på vägen – särskilt bakom en gammal Volvo 240.
Annars riskerar bilen bli rejält tillknycklad.
Något en Kiaförare i USA nyligen fick erfara.

”Sydkoreansk plast möter svenskt stål!” Så lyder en av kommentarerna till ett uppmärksammat facebook-inlägg från de amerikanska vägarna.

Vad som verkar vara någon form av kökrock mellan en modern Kia Optima och en betydligt äldre Volvo 240 har till synes slutat till den svenska bilens fördel.

Skrapmärken

Medan stora delar av Kiabilens frontparti är intryckt, tycks Volvon ha klarat sig med skrapmärken och en tillknycklat registreringsplåt.

Vilket fått många att dra slutsatsen att den sistnämnda är betydligt bättre rustad för en kollision. Men skenet bedrar, konstaterar Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam, när han ser bilderna.

– Det är mer ett resultat av att båda bilarna sannolikt har bromsat. Då tar krocken ovanför Kians stötfångardel, där bilen är relativt mjuk, medan Volvon träffas på sina starkaste delar och kofångaren, säger han.

– Det vore en fullständig överdrift att säga att Volvon är bättre.

”Kian bättre”

Kian och andra moderna bilar är konstruerade för att energin från krocken ska tas upp av deformationszonerna framtill, för att sedan slås bort när den kommer till kupén.

– Volvon kan verka vara hård i den bakre strukturen, men det behöver inte vara en fördel. Då fortsätter energin in i kupén vid en kollision, säger Anders Ydenius, som alla dagar i veckan skulle välja den moderna sydkoreanska modellen framför den klassiska 240:an.

– Utan tvekan. Den har strukturer som syftar till att hålla kupén intakt, och dessutom moderna säkerhetssystem.

1 av 4 | Foto: Privat/Billy Flanders
Kian rejält tillplattad.
Så många trafikolyckor sker årligen 00:29
ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Volvo

Kia

Folksam