VFR 800X Crossrunner – sportig allroundhoj

Bilar

Smidig Honda både på grus och asfalt

Honda satte som mål att göra en sportig landsvägshoj som är smidigare, bekvämare och enklare att hantera för den genomsnittliga föraren.

Resultatet blev helt nya VFR800X Crossrunner.

Inspirationen till modellern kommer bland annat från den Japanska polisens behov av smidiga cyklar. Designen är tänkt att locka föraren ut på en tur – bara för att ha roligt.

Motorn i Crossrunnern är vid detta laget ett välbeprövat koncept och känns igen från landsvägsmodellen VFR800. För att passa Crossrunnern har den modifierats till att få en jämnare effektkurva i mellanregistret. VTEC-systemet aktiveras vid cirka 6500 varv och upplevs som en mild ”turboeffekt”.

Bekant chassi

Även chassit känns igen från VFR800, fast med smärre förändringar. Aluminiumramen är precis som fjädringskomponenterna och hjulen av samma modell som hos VFR800 VTEC.

Körställningen kan beskrivas som upprätt, fast fotpinnarna är en aning tillbakaflyttade.

Vid stads- och landsvägskörning märks att fotpinnarna sitter en aning långt bak. Men när de kurviga vägpartierna tar vid känns körställningen perfekt. Och vid partier där kurvorna nyper extra hårt är Crossrunnern mycket förlåtande.

Kombibromsar som standard

 Instrumenteringen sitter högt placerad bakom kåpglaset så att föraren inte behöver böja huvudet för att se instrumenten och därmed förlora uppsikten över trafiken.

Bromsarna är utrustade med C-ABS (låsningsfria kombibromsar) och har utprovats med Pirellis Scorpion Trail, ett nytt däck till Crossrunnern. På slingriga bergsvägar fungerar kombinationen däck och bromsar utmärkt.

Crossrunnern kan kryddas med matchande packväskor. Centralstöd, högre kåpglas samt elvärmehandtag finns också på tillbehörslistan.

Allround - för alla

Honda VFR800X Crossrunner är en allroundhoj för civiliserade vägar där V4:an tillsammans med den nya körställningen ger en sportigare känsla till hojen. Men den fungerar lika bra i touringgänget till Nordkap eller bland sportmotorcyklarna. Den klarar sig också bra på dammiga grusvägar.

Andreas Lundbom/Fastbikes.se

ANNONS

Spara pengar och slipp krångel - jämför och byt till en bilförsäkring med bra pris och villkor. Gör det bara.

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Motorcyklar

MER OM MIN BIL

Honda CBR600F gör comeback

Smidig lättviktare som inte gör bort sig

En båge med klös

Superguide: Alla heta hojar 2013

Nya Honda Civic: Klassens ljus

”Därför är Volvo bilen vi skulle köpa”

Sommardäckstest: Bästa däcken 2020

Provkörd: Värstingen Honda Civic Type R

VW Golf mot 7 vassa utmanare – den här ska du välja

Kalle Anka-däcket kommer – till slut

Suzukis säkra bus

Skärp sinnena inför mc-säsongen

Så köper du begagnad MC

Nya Civic - ett sladdbarn

Collin: ”Gamla fina däckmärket sämst!”

Provkörd: Honda Civic

Raka vägen mot svensktoppen

4 suveräna suvar – så bra är nya Honda CR-V

Hyundai Veloster

KTM 125 Duke – vuxen ungdomshoj

Årets stora vinterdäckstest

Australiens test av S60 T6 R-Design

Stort test: Här är bästa vinterdäcken 2018

Test: Nya Porsche 911 Turbo