Svensk forskare: Nu blir elbilarna billiga

1 av 3
MOTOR

Snart kan det bli billigt att köpa elbil – på riktigt.

Priset för batterier har sjunkit rejält och snart kan elbilarna bli konkurrenskraftiga med bensinbilarna.

– Många trodde att det var väldigt dyrt att börja bygga elbilar, säger forskningschef Måns Nilsson.

Snart kan elbilarna bli verklighet för en mycket större kundkrets. Åtminstone om de senaste årens prisfall fortsätter i samma takt som tidigare – vilket öppnar upp för rejält sänkta priser.

En studie gjord av Kungliga Tekniska högskolan (KTH) tillsammans med Stockholm Environment Institute (SEI) visar att priser för batterier sjunkit från 8 600 kronor per kilowattimme år 2007 till 2 600 kronor per kilowattimme förra året. Det innebär ett prisfall på 70 procent och att prislappen för ett motsvarande 60 kWh-batteri i Tesla Model S minskat från 516 000 kronor till 156 000 kronor.

”Situationen är imponerande”

Fortsätter prisfallet i samma takt kommer vi redan om några år har konkurrenskraftiga priser även på elbilar.

– Situationen är imponerande särskilt som produktionen och försäljningen av elbilar gått upp rejält först de senaste åren. Om priserna fortsätter falla i den här takten kan kostnaden 1 300 kronor per kilowattimme vara nådd i början av 2020-talet. Det är också vid det priset som experter och analytiker anser att elbilar är konkurrenskraftiga gentemot bensin- och dieselbilar, säger Björn Nykvist, forskare på SEI.

Kapaciteten byggs ut

Runt om i världen byggs nu kapaciteten i världens batterifabriker ut rejält. Tesla bygger i Nevada sin ”gigafactory” som 2020 är tänkt att producera 35 gigawattimmar per år – mer än 2013 års hela globala produktion. Samtidigt har kinesiska BYD, världens sjätte största elfordonstillverkare, meddelat att man i början av 2020 tänker ha en 34 GWh-fabrik färdigställd.

Förhoppningen är att den storskaliga batteritillverkningen ska sänka kostnaden och göra de tillgängliga för fler. Men det innebär också att efterfrågan på ädelmetaller kommer skjuta i höjden, framför allt litium som finns bland annat i Bolivia.

– Vidare är det intressant att man inte tidigare haft bättre uppskattningar. Min tolkning är att många trodde att det var väldigt dyrt att börja bygga elbilar, men när Nissan, Tesla och de andra gjorde ärliga försök visade det sig att det gick att producera batteripaket till mycket lägre priser än många tidigare trott. Så de senaste åren har de låga kostnaderna överraskat, säger Måns Nilsson, adjungerad professor vid KTH, forskningschef på SEI och medförfattare till studien.

Framtidens stora batteriboom ställer också allt högre krav på länders elnät och elproduktion. I dagsläget är många länders elproduktion så smutsig att en snål dieselbil i själva verket har mindre utsläpp under en hel livscykel. Läs mer här! 

ARTIKELN HANDLAR OM