Audi Q5 en stor liten stadsjeep

MOTOR

Tyskarna utmanar med sportig suv

1 av 4

Först om ett halvår kommer den till Sverige.

Audis bidrag i den snabbast växande bilklassen – kompakt-suvar.

Modell Q5 är en riktig munsbit.

Mercedes nya GLK och BMW med den lätt åldrade X3 går en tuff vinter till mötes, för till årsskiftet har Audi Q5 premiär.

När Audi nu ger sig in det getingbo som kompaktsuvklassen utgör gör man det med en riktigt vass produkt. Tekniken hämtar Q5 från Audi A4 vilket alltså särskiljer bilen kraftigt från VW Tiguan som är snäppet mindre.

I Q5 hittar vi två tekniska nyheter, dels den aktiva styrningen och dels de ställbara och aktiva stötdämparna.

Aktiv styrning har BMW haft en längre tid. Skillnaden är dock tydlig och då BMW är tydligt direktstyrd i lågfart (för att sedan öppna upp ju mer farten ökar) har Audi valt ett annorlunda mönster. Här märks variationen till att börja med betydligt mindre.

I låg fart är utväxlingen hög, men från 30–40 km/tim och uppåt tightar utväxlingen till sig för att sedan öka uppåt motorvägsfart.

Aktiva stötdämpare

Audi har bättre styrkänsla och precision än BMW X3. Men med standardstyrning är det omvänt förhållande.

Något som verkligen brukar ligga suvar i fatet är fjädringskomforten. Hög bil kräver styv karosshållning för att inte bli gungig och resultatet är ofta en stötig gång.

I Audi Q5 kan man välja Drive Select, alltså ställbara, aktiva stötdämpare. Vi kan rekommendera detta tillval som i komfortläget är gången riktigt trevlig samtidigt som krängningen hålls nere då dämparna hårdnar vid kurvtagning. Drive Select kan även ändra växlingshastighet, gasrespons och styrservoverkan och föraren väljer på ”comfort”, ”auto” och ”sport”. Ett fjärde läge som man kan skräddarsy själv finns också.

Bättre baksäte än i A4

Fram sitter man utmärkt, som i A4. Baksätets ryggdyna kan lutas och därför sitter man bättre än i A4. Den som väljer ”baksäte pluspaket” får delbart säte med individuellt skjutbara delar.

Motornyheter är det gott om.

Vi provkör nya 2,0 TDI med 170 hästar och 6-växlad manuell låda. En riktigt fin dieselmotor med lite vibrationer och buller.

En ny 2,0 TFSI finns också, nu gäller 211 hästar och hela 350 Nm. 2,0 TFSI har liksom 3,0 TDI 7-växlad dubbelkopplingslåda som standard. På toppen hittar vi 3,2 FSI med 270 hk.

Summan av allt är en imponerande bil med bra förbrukningssiffror över hela programmet.

Men någon riktigt miljöinriktad Q5 lanseras inte – ännu.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar