Bilpoolerna växer kraftigt

Foto: Sunfleet/Drive Now
Bilpooler ökar i popularitet.
MOTOR

Allt fler väljer att gå med i bilpooler istället för att äga bil. Men hur står sig delningsalternativet mot ägande och hyra?

– Det beror på hur ofta och hur långt du kör, säger Per Schillander på Trafikverket.

Bilpoolsanvändandet växer stadigt i Sverige. Den största kommersiella aktören Sunfleet, med totalt 1200 bilar, ökade ifjol sitt användarantal med 20 procent. Move About, som uteslutande satsar på elbilar, närmast fördubblade antalet användare.

– Intresset har verkligen varit stort, och om några år räknar vi med att användandet kommer att explodera, säger Mikael Kilter, VD på Move About.

Bilpooler kommer i mängder av olika former. Utöver olika kommersiella aktörer finns det på flera orter föreningsdrivna bilkooperativ, där hushåll delar på några bilar. Ofta betalar du en månadsavgift på några hundralappar och en avgift per timme och körd kilometer. Bilarna hämtas och lämnas på fasta platser.

”Passar för en till två resor i veckan”

Så för vem passar då bilpoolsalternativet? Per Schillander på Trafikverket var under många år nationellt sakkunnig när det gäller bilpooler.

– De är bra för alla som kör lite då och då. Om du gör en-två resor per vecka som inte är alltför långa kan bilpool vara intressant, säger han.

Konsumentverket har en tumregel som säger att bilpooler kan vara lönsamt om du kör någonstans mellan 200 och 1100 mil per år.

– Kör du väldigt sällan kan hyrbil vara ett bättre alternativ. Kör du å andra sidan ofta och kanske lite längre sträckor blir bilpoolen väldigt dyr, säger Per Schillander.

”Ekonomiskt försvarbart om du gillar nya bilar”

En annan faktor att ta med i beräkningen är vilka preferenser man har gällande vilken bil man vill köra.

– Kan du nöja dig med en 10–15 år gammal bil kan du komma billigare undan med att äga den. Sätter du däremot stort värde vid att köra en ny bil blir bilpoolen mycket mer ekonomiskt försvarbar eftersom nya bilar kostar en hel del att köra och äga, säger Per Schillander.

Utöver den klassiska bilpoolen har andra liknande tjänster dykt upp senare år. En är Drive Now i Stockholm som satsar på minuthyra där allt ingår och där bilarna kan hämtas och lämnas på vanliga parkeringsplatser. En annan är bildelningstjänsten Snappcar (tidigare Flexidrive), som låter personer hyra ut sina egna bilar till andra användare.

Parkeringsplatser stort problem

Även om de olika bilpools- och delningstjänsterna vuxit de senaste åren finns det en sak som bromsar utvecklingen – bristen på parkeringsplatser. Regeringen har öppnat för att kommuner ska kunna öronmärka p-platser till bilpoolsbilar i framtiden, något som välkomnas av branschen.

– Jag ser gärna att man inrättar ”mobilitetshubbar”, ungefär som taxiytor fast för bildelningsbilar. Det och fler laddstolpar, säger Fredrik Ellsäter, VD på Drive Now.

– Vi lägger otroligt mycket tid på att hitta parkeringsplatser. Det skulle underlätta oerhört om kommuner fick öronmärka mark, säger Peter Algurén, VD på Sunfleet.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Elbilar