Här är årets stöld- och inbrottssäkraste bilar

Foto: Volvo Cars/Johnér
Volvo XC60 är en av de mest stöldsäkra bilarna 2017.
MOTOR

Volvo befäster sin tätposition när det kommer till att tillverka stöld- och inbrottssäkra bilar.

Det visar försäkringsbranschens årliga NVSA-ranking.

– De uppfyller utan tvekan våra krav bäst, säger Anders Edvardsson, ansvarig för NVSA-normen i Sverige.

Varje år rankar försäkringsbranschen de mest och minst stöld- och inbrottssäkra bilarna på den svenska marknaden, utifrån den så kallade NVSA-normen.

58 procent godkända

Totalt har 161 modeller genomgått NVSA-testerna. 58 procent bedöms vara godkända. 21 procent får toppresultat. Bland dessa finns samtliga Volvomodeller.

– Volvo befäster sin tätposition. De uppfyller utan tvekan våra krav bäst genom att lägga hela sitt modellprogram på den högsta nivån, säger Anders Edvardsson, ansvarig för NVSA-normen i Sverige.

Flera av Audis bilar finns också med på topplistan.

– Fast de backar lite, eftersom de tagit bort sitt standardmonterade larmsystem på vissa modeller, säger Anders Edvardsson.

På listan över de sämsta bilarna finns bland annat ett par Volkswagenmodeller.

– De och Seat har valt en annan approach. De erbjuder fordon med högsäkerhetspaket, eller utan. Det är upp till kunden att välja. Därför hamnar vissa modeller långt ner, säger Anders Edvardsson.

BMW bland de sämsta

Allra sämst betyg för både stöld- och inbrottssäkerhet får märken som BMW, Chevrolet och Jaguar. Men det beror på att de inte ställt fordon till förfogande för NVSA-tester.

– Och det beror sannolikt inte på att deras modeller har bäst möjliga stöldskydd. Därför kan vi inte rekommendera de här fordonen, säger Anders Edvardsson.

Att skapa bilar som är svåra att stjäla utrustning ur har blivit allt viktigare. De rena bilstölderna har gått ner kraftigt de senaste 15 åren. Utrustningstölderna däremot har ökat explosionsartat.

– De har ökat med 220 procent sedan 2011. Förra året stals det navigationsutrustning, airbagutrustning och xenonhuvudstrålkastare för en kvarts miljard kronor. Det är ett ökande problem som vi måste försöka hantera på bästa sätt, säger Anders Edvardsson.

Det här ska bilen ha för att få bra NVSA-betyg:

  • Manipulationsskyddad elektroniskt startspärr. Det ska inte gå att starta bilen utan nyckel.

  • Helst ha ett godkänt larmsystem.

  • Helst ha blockerat låsläge. Det ska i princip inte gå att öppna bilen om man slagit sönder en ruta.

  • Manipulationsskyddade låssystem på bilen. Det ska inte gå att dyrka eller bryta upp låset.

  • Helst ha ett kommunicerande utrustningssystem. Till exempel ska navigationsutrustningen vara kodad med fordonet, så om det stjäls ska det inte gå att montera i en annan bil av samma modell.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Biltester