Avklädd Suzuki

Av: Johan Ahlberg/Fastbikes.se

Publicerad:
Uppdaterad:

Bilar

Godbitarna från EICMA-mässan i Milano – del 2

1 av 6

Den årliga motorcykelmässan EICMA i Milano är himmelriket för mc-intresserade som gillar att spana in läckerbitar i verkligheten. Dock lyste flera japanska tillverkare med sin frånvaro i år.

Johan Ahlberg, fastbikes.se, var på plats i Italien för Aftonbladets räkningoch kollade in nyheterna. Det här är andra rapporten från mässan.

I Suzukis monter stod den avklädda Gladius, som nu kommer till Sverige. Efter att ha provkört modellen kan undertecknad intyga att den är en riktigt trevlig och rolig motorcykel för såväl tjejer som killar som bland annat erbjuder ABS-bromsar, växelindikator och en härlig V-twin till ett vettigt pris.

Inför 2010 presenterar Suzuki även den helt nya Suzuki GSX1250FA, som är med helkåpa och skapt som en komfortabel långfärdsmaskin med sportig karaktär. Dessutom kommer en ny version av Suzuki Intruder M800. Utseendet är nytt men V-twinnen är fortfarande på 805-kubikcentimeter och med bränsleinsprutning.

Nytt designkoncept från BMW

En höjdpunkt på mässan var presentationen av BMW:s designstudie Concept 6. Hjärtat är den nya sexcylindriga radmotorn som sägs erbjuda 130 newtonmeter vridmoment vid superlåga 2000 varv. Enligt uppgift kommer motorn att tjänstgöra hos en ny touringmodell inom en snar framtid.

BMW visade även upp sin nya allsidiga äventyrsmaskin R1200GS, där boxermotorn nu fått fyrventilstopp och dubbla kamaxlar per cylinder. Med motorn från HP2 Sport får 2010 års BMW R1200 GS en försiktig ökning i effekt till 110 hästar och 120 Newtonmeter vridmoment på topp.?2010 års utgåva av touringmodellen BMW R1200RT brukar samma motor som nya R1200 GS, och får därmed samma ändringar, med dubbla kamaxlar och kraftigare vridmoment. Dessutom har modellen modifierats för att erbjuda ännu bättre komfort och en trevligare körupplevelse.

Mässbesökarna kunde även klämma på S1000RR som är BMW:s första sportmotorcykel med en radfyra. En 193 hästkrafter stark värsting med antispinnsystemet DTC och ABS-bromsar.

Ny supercross

Den österrikiske motorcykeltillverkaren KTM visade upp sin efterlängtade nyhet, den nya motocrossmaskinen, 350SX-F, på 350 kubik som utvecklats att den tiofaldige världsmästaren i motocross, Stefan Everts. Samtidigt presenterades även den omåttligt läckra nya 125:an som kommer att introduceras under senare delen av 2010. Dessutom visade KTM upp sin racereplika (t v) på RC8R och nya 690 Duke R samt Adventure 990.

Utbytta motorer hos Husqvarna

Husqvarnas mest gatanpassade modeller får nya motorer och skiftar namn till SM630 och TE630. SM630 blir precis som tidigare ingen långfärdsmaskin men komforten lär ha blivit betydligt bättre.

Den gamla 610-modellen hade en encylindrig fyrtaktsmotor på 570 kubikcentimeter, medan nya 630 är uppgraderad till 600 kubikcentimeter. Husqvarna kallar det en helt ny motor, men i praktiken har den fått ny topp och nya kamaxlar.

Flera svenska företag på Milano-mässan

Den världsledande fjädringstillverkaren Öhlins visade upp sitt nya superavancerade system där elektroniken ser till att fjädringen alltid är optimalt anpassad efter rådande situation.

Jofama från Malung visade upp sina skyddsplagg. Bland annat kunde mässbesökarna se och klämma på deras nya ryggskydd samt deras nya allvädersplagg som ska göra motorcyklisternas liv säkrare och lite trevligare även då regnet faller ner.

Även MIPS, som utvecklar ny teknik för att förbättra skyddsegenskaperna i hjälmar, fanns på plats. MIPS-teknologin, som bygger på att en hjälms olika skikt kan glida mot varandra, imiterar hjärnans anatomi och absorberar en stor del av det rotationsvåld som i annat fall hjärnan utsätts för vid sneda islag, vilket ska minska risken för allvarliga hjärnskador vid en eventuell olycka.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN

MER OM MIN BIL