Märket med massor av charm

Reporter: Robert Collin

Publicerad:
Uppdaterad:

Saab i Trollhättan har alltid varit en klubb för genier, uppfinnare och entusiaster. Ingenjörer som klurat ut det ena mer spektakulära än det andra. Men som har haft svårt för det där med försäljning. Ja, ibland har uppfinningarna inte ens kommit i produktion.

Saabs konceptbil Saab Aero X – är det så här den första Spyker-Saaben kommer att se ut?

Som motorn med variabel kompression, en riktigt supersnål motor, långt före sin tid. Uppfunnen av geniet Per Gillbrand för elva år sedan. Men ingen skugga över Gillbrand, han lyckades bygga världens första användbara ­turbo-motor. Den motorn räddade livet på Saab den gången.

Den automatväxlade mekaniska lådan Sensonic var var också långt före sin tid och kom i produktion 1996. Sen kom Ferrari med tekniken i Formel 1 och nu är sådana lösningar högsta bränslesparande mode.

Fyrhjulsdriften från Haldex, den som är världsledande sedan snart tio år, är också skapad och konstruerad på Saab.

Saab var också först med strålkastartorkare och Saabspecialaren frihjulet var på 1950-talet en bensinsparare utöver det mesta.

Kluriga gubbar i fabriken. Massor av charm, och så makalösa förare som Erik Carlsson på Taket, Stig Blomqvist, Per Eklund – och alla anonyma folkrejsförare som väljer Saab 99 och 900 hellre än någon annan bil.

Om Spyker släpper fram genierna igen kan Saab bli riktigt stort.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN