Fel färg på bilen avskräcker

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT
Bäst chans på andrahandsmarknaden har bilar med ljusgrå lack. Arkivbild.
MOTOR

Det är inte bara vad som finns under huven som intresserar bilköpare.
Vilken färg det är på bilen kan spela stor roll för om det blir en affär eller inte, det visar en ny sifo-undersökning.
Färgen som avskräcker bilköpare mest var inte helt otippat – rosa.

Ska du sälja en begagnad bil eller ska du köpa en ny bil men vill vara säker på att kunna sälja den efter du själv tröttnat på den? Då ska du tänka till en extra gång innan du väljer färg. För hur lockande det än kan vara att köpa en bil i årets trendigaste färg – kan det misstaget stå dig dyrt om några år när färgen inte är lika modern.

Varannan bilköpare

Enligt en ny sifo-undersökning, genomförd på uppdrag av bilauktionssajten Kvdbil.se, skulle drygt varannan bilköpare, 53 procent, dra sig för att köpa en bil med fel färg. Den färg som avskräckte svenskarna mest var inte helt otippat rosa följt av orange och gul.

Männen känsligast

Männen är extra känsliga för bilar i fel färg. Hela 58 procent av männen säger att fel färg skulle avskräcka dem från ett köp. Bland kvinnorna var det 48 procent som angav att fel färg skulle avskräcka dem från ett köp.

- Det är med bilen som med många andra dyra inköp – vill du sälja vidare en vacker dag ska du tänka på att inte göra alltför galna färg- eller mönsterval. Trender kommer och går i bilar som med allt annat, men i slutet av dagen är svensken ganska klassiskt lagd, säger Henrik Otterstedt, vice vd på Kvdbil i ett pressmeddelande.

Ljusgrå bil bäst

Bäst chans på andrahandsmarknaden har de som äger en ljusgrå bil, följt av svart och mörkgrå.

Topp 5 mest avskräckande bilfärgerna

  • Rosa 58 %

  • Orange 46 %

  • Gul 42 %

  • Beige 21 %

  • Lila 38 %

Topp 5 mest eftertraktade bilfärgerna

  • Ljusgrå 14 %

  • Mörkgrå 13 %

  • Svart 13 %

  • Blå 12 %

  • Röd 10 %

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel på uppdrag av Kvdbil.se under perioden 9–13 mars 2018. Totalt intervjuades 1237 personer i åldern 16-79 år, varav 1009 personer med tillgång till bil.