Heta mc-nyheter 2007

MOTOR

Köln-mässan full av fartmonster för nästa år

1 av 25

Världens motorcykelindustri presenterade nyligen 2007 års modeller vid Intermot-mässan i Köln. Det var en massiv skara nya motorcyklar som trängdes i de tio gigantiska mässhallarna.

Österrikiska KTM är ett glödhett märke som ökar sin försäljning kraftigt från år till år. Parollen ”Ready to race” stämmer väl överens med modellprogrammet, som utgörs av idel vassa hojar för aktiv körning på alla sorters underlag.

I Köln premiärvisades 950 Supermoto R, en sportigare version av basmodellen, samt årets tunga nyhet 690 Supermoto. Kubikantalet har ökat från 625 till 653,4 och lådan har fått sex växlar.

Tre kilo lägre vikt, en effekt på 63 hästar samt ökad kraft i mellanregistret utlovas. Motorn har redan fått bekänna färg i racehojen 690 Rally, som fungerat som rullande testbänk. Den som vill ha svart på vitt kan slå på Eurosport och kolla in hur motorn klarar sig i nästa Dakar-rally… Nu väntar vi på en 690 Adventure i ökenra

cer-stuk samt en SXC 690 i mer klassisk offroad-tappning med hög framskärm.

BMW har genomgått en betydande omdaning inom koncernens motorcykeldel. Nu börjar det synas att det är ett yngre gäng bakom både form och tanke. Eftersom Köln är hemma för det tyska företaget hade många förväntat sig att de skulle presentera åtminstone en nyhet. BMW överraskade och presenterade fem nya modeller.

BMW HP 2 visades som motardversion med helt ny design, medan de flesta fastnade för firmans tre nya encylindiga hojar. Nämligen offroadcykeln BMW G 650 Xchallenge, motardstukade G 650 Xmoto och den mer basicformade G 650 Xcountry. Motorn är samma som tidigare satt i F650-modellerna. Alla tre väger runt 145 kilo torra, har 53 hästkrafter vid 7 000 varv och med ett vridmoment på 60 Nm vid 5 250 varv.

Bra motorcyklar för pendling

Föregångarens drivning till bakhjulet i form av gummibelt har kasserats till förmån för en klassisk O-ringskedja och alla modeller går att få med ABS-bromsar.

De är alla motorcyklar som skulle passa bra just som pendlarhojar på grund av fördelaktiga försäkringspremier, låg bensinförbrukning och ett vettigt pris.

BMW valde att slå på stora trumman när det kom till att rulla fram nya K 1200 R Sport. En cykel som är baserad på K 1200 R, fast med låg, rammonterad kåpa och samma lyse som R 1200 S. Effekten är 163 hästkrafter fördelat på 241 kilo. Tack vare katalysator har man kunnat nå upp till de nya Euro3-avgasreglerna med den fyrcylindriga motorn.

I likhet med andra europeiska tillverkare skyndade Triumph långsamt under mässan i Köln. På plats visades ingenting som inte funnits på Internet i veckor, för att inte säga månader. Tiger är britternas enda nya modell och Bonneville, som nu får 865-kubikaren från Speedmaster, är den enda som genomgått en betydande uppdatering.

Tiger har fått desto mer nytt. Omfånget har minskats och hojen har nu en sportig profil, som skvallrar om stora förändringar även under den smäckra kåpskruden. Den nya Tigern

ska enligt tillverkaren vara lättare, starkare, snyggare och bekvämare. Markfrigång är förvisso hög och hasplåtarna signalerar terrängambitioner, men Triumph gör klart att det är en allroundhoj – inte en offroadhoj. Detta understryks av att framhjulet ”krymper” från 19 till 17 tum.

Som vanligt kunde Yamaha visa på ett brett spektrum av nya modeller. Mest uppmärksamhet fick YZF-R1 som tack vare avancerad motorteknik med ny fyrventilstopp med titanventiler och variabla insugsportar får upp hästkraftsantalet till respektingivande 189.

Den nakna FZ6 S2 är ingen ny motorcykel, men har fått en hel del omarbetat för att skilja sig från fjolårsmodellen. Ny instrumentering, ny sving, svart ram, omprogrammerad insprutning och trevägskatalysator är bara några av nyheterna. Samma hoj finns med halvkåpa och har då tilläggsnamnet Fazer.

Kungen bland retromotorcyklar är Yamaha XJR 1300. Den har funnits i utbudet i flera år. Motorn har varit med sedan 1984, så det är inte konstigt att Yamaha har haft svårt att få den luftkylda radfyran att hänga med i alla miljökrav. Till i år har modellen däremot fått ett helt nytt ”fyra till två till ett”-avgassystem, ny bränsleinsprutning och nya svenska Öhlinsstötdämpare bak.

En hoj som förväntar sig blir stor i Sverige är XVS1300A Midnight Star. Motorcykeln är visserligen en hel del mindre än XV 1900, men kommer antagligen att hitta sina kunder bland bikers som inte behöver det allra största. Motorn är en vätskekyld 60-graders V-twin med balansaxlar.

Honda är världens största motorcykeltillverkare och det förpliktigar, men även i år lyser de revolutionerande nyheterna med sin frånvaro. Undantaget som bekräftar regeln är nya och spännande Honda CB600F Hornet, som fått en kaxig look.

Motorn är hämtad direkt ifrån den senaste versionen av CBR600RR, som är den andra tunga nyheten från Honda. Toppeffekten ligger på 102 hästar och torrvikten är 173 kilo. Eftersom Hornet är en Honda finns den givetvis med ABS och kombibroms.

Ny slimmad glidare

Shadow spirit VT 750 DC är en ny slimmad glidare. Stuket är lite mer choppermässigt med 21-tums framhjul och lägre sadel. Tekniskt sett är hojen baserad på syskonet VT750C och motorn lämnar i princip lika mycket kraft, på runt 45 hk. Det yttre är mer sparsmakat, med bland annat mindre skärmar och detta gör att torrvikten sänkts ett par kilon. Den mjukt flödande sadeln och det härligt formade bakpartiet tillhör det vackraste på hojen.

Nya CBR600RR har en front som känns daterad, men i övrigt är den smäckra kåpan modern så det förslår. I vanlig ordning har hojen blivit lättare, starkare och snabbare... En toppeffekt av 120 hästar, torrvikt av 155 kilo och HESD (elektronisk styrdämpare) ska göra nya CBR600RR konkurrenskraftig i den stentuffa 600-klassen.

Bästsäljande sportminstingen CBR125R, som blivit en hit även i Sverige, får för övrigt feta strålkastare från förebilden Fireblade, vilket gör hojen betydligt häftigare.

På en presskonferens i Paris lanserade Suzuki sin 2007-armada med muskel-hojen B-King i spetsen. Suzuki visade även nya Bandit 650 och 1 250. Modellerna kommer att finnas med eller utan låsningsfria ABS-bromsar.

GSX-R 1000 har anpassats till de strängare ljud- och avgaskraven, de dubbla ljuddämparna är ett följd av

detta. Suzuki förefaller nöjda med bevarad toppeffekt trots bestämmelserna.

Även Kawasaki släppte flera tunga nyheter innan den internationella mässan i Köln. Fetast är nya Z 1000. Uppfräschat yttre, vassare bromsar och starkare motor på runt 150 hästar.

Nya VN900 Custom är en fabriksbyggd customhoj som verkligen står ut ur mängden. Bakdäcket mäter 180 millimeter och sitter på en 15-tums discfälg. Framtill hittar vi en handbyggd fälg på 21 tum. Den tekniska plattformen kommer från vanliga VN900.

Ny genre från Kawasaki

Enligt Kawasaki skapar den nya, sylvassa tourern GTR1400 en helt ny genre vid namn Transcontinental Supersport! Kawasaki utlovar ”hisnande motorprestanda, perfekta köregenskaper och slank körställning hos den mest imponerande snabba långdistansmotorcykeln på marknaden idag”. Stora ord, men när världens snabbaste motorcykel, ZZR1400, donerat både ram och motor, kan det mycket väl stämma. GTR1400 presenteras som årsmodell 2008, men kommer redan i sommar...

Ducati visar sina hetaste nyheter (Hypermotard och en ny superbike) på hemmaplan under Milano-mässan i mitten av november. I väntan på det visas Monster S4R, som nu får den vassa Testastretta-motorn på 130 hästar från påkostade syskonet S4RS.

Även multistrada får en ny, starkare motor. Det här är den första genomgripande uppdateringen av Multistrada – allroundhojen som introducerades till 2003. Motorn växer från 992 till 1078 kubik och lämnar nu 95 hästar och 103 Newtonmeter.

Harley-Davidson hade redan presenterat sina nya modeller under sommaren, men deras nya Twin Cam 96-motor som ersatt den gamla 88-kubiktumsmotorn drog ändå en hel del blickar till sig liksom streetfightern Night Rod Special. Mest press fick de ändå för en prototyp som bygger på klassiska Sportstermotorn.

Italienska Benelli hade en rörig monter och gömde en av sina nyheter. En tvåcylindrig streetfighter av obestämd volym. Modellen presenteras antagligen vid Milanomässan i november.

Manfred Holz & Johan Weimer/MC-nytt

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar