Volvo XC60 Drive - så bra är den

Volvo XC60 Drive är den minst mullebetonade av Volvos stadsjeepar. Så vi skippade skogen och leran och drog ner på Autobahn.
Och upptäckte att bilen är nästan så snål som Volvo säger, utan att någonsin kännas slö.

Jag sitter i passagerarstolen och skriver. Vi har just åkt fast för fortkörning. Vi trodde att det var 120 och höll 124 km/tim, men det var hundra... Fast tyskarna är inga utsugare, poliserna fick 30 euro och vi en trevlig pratstund.

”Fri fart på Autobahn” är för övrigt mest en myt, i varje fall i västra Tyskland där trafiken är tät och vägarbetsplatserna avlöser varandra.

Vi pendlar mellan full acceleration, någon gång passerar hastighetsmätaren 200, och nära på stillastående. Men oftast ligger vi runt hundra.

Bränslemätaren visar 0,75 men Volvos uppgift för landsväg, 0,5 är fullt rimlig – mätaren visade 0,53 på E4 genom Sverige.

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Biltester

Volvo

MER OM MIN BIL

Volvon snålast i världen

Volvon som är snålast i världen

Första testet: Volvo XC40

Saab 9-3X 1,9 TTiD både stark och snål

Robert Collin: Därför blir nya XC60 en succé

Stadsjeepar på vintertest

Så bra är nya Volvo S60

Volvo S60 Polestar, Porsche Panamera & BMW 535i

Se Super-Saaben

Test: XC60 med helt nya svenska motorn

TEST: Här är bästa mellanklass-suven

Kolla: Så blir nya XC90

”Kanske den bästa modellen någonsin”

Biltest: Så bra är Toyota Corolla

TEST: Nya VW T-Roc utmanar Volvo XC40

Volvos nya diesel – bäst i världen?

Med komfort i högsätet

Kolla in det första testet av nya Volvo S60

Audi mot Volvo

Volvo XC60

Robert Collins betyg – så bra är nya Volvo XC40

Avslöjad nya: V60 Polestar

Stora vintertestet: 5 stadsjeepar – här är ”moraliska vinnaren”

Därför vinner inte Volvo XC60 stora bästsäljarbataljen