Kompakt mörker

avMartin Ström

Publicerad:
Uppdaterad:

Mazda 3 är inte mycket att hänga i julgranen

Mazda har uppdaterat sitt bidrag i Golfklassen.

Men med tvåliters bensinmotor kostar det mer än det smakar.

Karossen har fått ett rejält lyft och Mazda 3 är nu bland de sportigaste i sin klass, kompaktbilarna, eller Golfklassen som de flesta säger.

Vi provkör med Mazdas tvåliters bensinmotor som med 151 hästar rullar på ordentligt. Men för att blidka miljösamvetet en smula har bilen i-stop, alltså stopp-start-system som stänger av motorn vid stillastående.

Stopp-start kommer snart att bli standard i alla bilar. Redan nu erbjuder flera tillverkare system som minimerar tomgångskörning. Mazda är lite extra stolta över sin lösning. När man lägger ur växeln och motorn stannar så ser elektroniken till att kolvarna hamnar i optimalt läge för snabbast möjliga start.

Förbrukningen stämmer inte

Och visst kickar mazdamotorn igång riktigt kvickt, nästan när jag nuddar kopplingen. Vibrationsfritt är det men så är det också en bensinmotor vilket känns befriande i tider då alla snackar diesel. Men särskilt snålt går det inte och angiven förbrukning på 0,68 känns helt omöjlig att nå, räkna med runt 0,85 l/mil när du följer trafikrytmen. Det ska till en herrans massa rödljusstopp innan 3 i-stop kan rättfärdigas.

Taskig komfort

För det är nämligen en dyr pjäs, i synnerhet om man börjar jämföra med konkurrenterna. En Golf, som är bäst i klassen, kostar 212?000 kronor med motsvarande motor. Och då får man både en snålare och starkare bil, men också komfort.

För komforten i Mazda 3 är inget att jubla över.

Den här bilens främsta företräden är design och körglädje. Är det en trea du söker så kika på 1,6d i?stället, miljöklassad och snål men fortfarande inte billig.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar