Collin: ”Huvuden kommer att rulla”

Av: Robert Collin

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 2
Aftonbladets Robert Collin.
Aftonbladets Robert Collin.

Volkswagen-skandalen växer för varje timme. I dag skriver tyska tidningar att 2,1 miljoner Audi-bilar har samma fuskrenade motorer som Volkswagen. Orsaken är förstås att VW-koncernen använder samma motorer i alla märken, VW, Audi, Skoda och Seat. Och i vissa fall även i Porsche.

Utvecklingscheferna på de olika märkena har tvingats lämna sina uppdrag, men har inte fått sparken. Än.

Nye koncern-chefen Mattias Müller som kommer från jobbet som chef för Porsche fick skriva på ett papper där han intygar att han inget visste om fusket i förra veckan, innan han fick tillträda.

Hur lång tid tar det innan det avslöjas att även Müller visste vad som pågick? Att Martin Winterkorn som avgick som koncernchef visste allt är jag helt säker på. Trots att han bedyrar motsatsen.

Många huvuden kommer att rulla innan hela härvan nystats upp.

Men det är inte bara Volkswagen som bluffat, det är jag helt säker på.

Ta elektroniktillverkaren Bosch. Nu visar Bosch upp ett brev som man ska ha skickat till Volkswagen 2007 där man varnar för att utnyttja möjligheten att bluffa med mjukvaran. Då undrar jag: Varför dfanns överhuvudtaget den möjligheten? Varför fanns det ett "labb-läge" som känner av att bilen körs i labb-miljö? Ett läge som drar ner effekt och vridmoment (som inte mäts) när mjukvaran känner av en jämn temperatur på runt 20 grader, att de ickedrivande bakhjulen står still och att ratten inte rörs?

Varför fanns den luckan, och varför skulle andra tillverkare inte utnyttja den?

Att Bosch varnade för följderna var ju bara ett sätt att klara sig undan ett framtida avslöjande.

Bosch har också fingrarna i syltburken.

På 1990-talet när jag arbetade på biltidningen Teknikens Värld drog vi i gång ett ambitiöst och världsunikt testförfarande med alla bilar vi skrev om.

Alla bilar kördes hos det lilla innovationsbolaget Rototest i deras testrigg enligt en betydligt hårdare och mer verklighetsliknande testcykel än den officiella normen.

Alla utsläpp mättes och redovisades i ett "Miljöindex".

I början av 2000-talet lades den här verksamheten ner. Kostnaden var hög och läsarnas intresse kanske inte tillräckligt stort.

Då försökte Rototest få bidrag till testerna från dåvarande motsvarigheten till Transportstyrelsen, men det fanns inget intresse.

Så verksamheten lades ner.

Det intressanta är att vi avslöjade så mycket utsläpp av miljö- och hälsofarliga avgaser och så hög förbrukning jämfört med tillverkarnas angivna värden att flera tillverkare tog kontakt med oss. Bland annat resulterade våra tester i att franska PSA-gruppen började förse sina dieselmotorer med partikelfilter.

Men det som är ännu mer intressant i dag är att vår testmetod skulle ha avslöjat Boschs kryphål.

Eftersom vi körde på ett verklighetstroget sätt skulle våra tester, om mjukvaran var i "labb-läge", ha visat mycket låg effekt och vridmoment jämfört med angivna värden.

Då skulle den här skandalen aldrig ha inträffat.

Publicerad: