Ferraris nya värsting – får unik turbomotor

Av: 

Erik Gustafsson

Ferrari

Ferrari uppdaterar sin storsäljare 458 Italia och slopar sugmotorn.

In kommer en rejält vass V8 – med turbo.

670 hästar, 0-100 km/h på tre sekunder och ”minst” 330 km/h i toppfart.

På sina sex levnadsår har Ferrari 458 Italia seglat upp till den mest framgångsrika V8-modellen någonsin från det italienska sportbilsmärket. Och nu är det dags för ersättaren att ta vid. Möt 488 GTB.

Grunden behålls intakt, men den gamla motorn slopas och in kommer en mindre – men 100 hästar starkare – turbomotor.

Sänkt bränsleförbrukning

Med den nya motorn under skalet blir 488 GTB Ferraris andra turboladdade modell sedan superduperbilen Ferrari F40, det vill säga på hela 23 år. Men även om sugmotorerna länge stått högt i kurs i Maranello kommer verkligheten till slut ikapp också de italienska motoringenjörerna. Med andra ord behöver nu även Ferrari anpassa sig till allt tuffare förbruknings- och utsläppskrav.

Accelerationen från stillastående till 100 km/h avverkas på 3,0 sekunder och toppfarten är enligt Ferrari ”minst” 330 km/h. De minskade utsläppen då? Jodå, från 1,33 liter per mil och 307 gram koldioxid per kilometer till 1,14 l/mil och 260 gram koldioxid per kilometer.

Lika snabb som F12 Berlinetta

Samtidigt som Ferrari byter ut motorn passar de också på att uppdatera bilens utseende. Mest iögonfallande är de rejäla luftintagen bakom sidodörrarna, vilka ska förse den nya motorn med kylning. Samtidigt har luftmotståndet minskats ordentligt och marktrycket ökat med 50 procent. Tillsammans gör alla nyheter att 488 GTB svansar runt tillverkarens egen testbana på samma tid som 740 hästkrafter starka F12 Berlinetta – men tre sekunder långsammare än superhybriden LaFerrari (som Per Gessle har).

ANNONS EXTERN LÄNK

Sänk din månadskostnad och samla dina lån med Lendo - ansök enkelt här.

Lendo

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Ferrari

Motor

Bilar

MER OM MIN BIL

Genève-extra: Se alla superbilar

Nya BMW:n – med rekordliten motor

F1-stjärnan lanserar Ferraris nya värsting

RS-versionen får ny teknik och 230 hk

Köp bilen NU – och lura skattesmockan

Skatten på nybilar ökar upp till 335%

Kommer 215 mil – på 43 liter diesel

Förlorarna på nya bilskatten – så får du betala nästa år

TEST: Så bra är nya Volvo XC60 B5

Så köper du bil bäst under knepiga 2018

Polska ’Ferrarin’ – för fem miljoner

Robert Collin testar Ferrari

Nya Ferrarin är som gjord för Sverige

Hotellets miss: Kvaddade Ferrari – för 3,8 miljoner

Så här blir Volvos ”budget-hybrid”

Volvo får bottenbetyg i tyskt test

TEST: Så bra är nya Kia Proceed

Nya Mustangen – gäller att välja rätt modell

Ferrari Dino ska göra comeback

Bästa elbilsvalet just nu

Familjekombin som är billigast att äga

Kombikungar

Uppdaterat lejon med en ny grill

TEST: Renaults nya laddhybrider