Planera för det värsta

Klicka på grafiken för större bild!

avRobert Collin

MOTOR

Plötsligt har den fuktiga vägbanan frusit till is. Blixtsnabbt och utan förvarning. Och då kan det vara för sent att ­tänka efter.

Du måste tänka till ­före. Nu genast!

Börja med att byta till vinterdäck. Det finns inget att vänta på. På frosthalkan är det bara dubbdäck som duger. Vinterdäck utan dubb ­behöver i värsta fall dubbla bromssträckan för att få stopp på bilen.

Gärna nya fina däck, men även slitna dubbdäck är säkrare än nya vinterdäck utan dubb.

Politikernas påståenden om att moderna bilar med antisladdsystem klarar sig utan dubb är fel. Det visar Aftonbladets däcktester år efter år och nu visar forskning från statliga Väg- och Transportforskningsinstitutet samma sak. Antisladdsystem är bra, men de kräver dubbdäck om de ska klara sladden på frosthalkan.

Men det räcker inte med bra däck. Du måste vara aktiv. Provbromsa då och då om du tror att det frusit till.

Och lyssna. Det lätt frasande ljudet när däcken rullar över fuktvåt asfalt tystnar när vägbanan fryser till is.

Men det räcker inte heller. Du måste öka marginalerna. Kör inte så fort i kurvorna, eller i skuggpartier eller över broar och viadukter. Och öka avståndet till bilen framför.

Vintern är sen i år, men det är just temperaturerna runt noll som är värst. När man inte vet. När det är nästan sommarväglag flera mil för att plötsligt vara blixthalka i en skymd kurva.

Och det är inte säkert att det är du själv som får sladden, eller som inte kan bromsa. Det kan lika gärna vara bilen du möter, eller den som ligger bakom och inte får stopp på sina sommardäck när du bromsar in.

Var aktiv. Planera för det värsta. Då klarar du halkan.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar