Två om dagen dog i trafiken

MOTOR

Juni blev svartaste månaden på 10 år

Juni blev den värsta trafikmånaden på tio år.

I genomsnitt dog två människor varje dag.

Nu kräver Vägverket att bältesböterna mer än fördubblas.

Foto: Mattias Carlsson
BROTTBY, 29 juni Gladiatorstjärnorna Kim Justin och Linda Ekwall omkommer i en frontalkrock på E 18 mellan Norrtälje och Stockholm.

Bilbältesslarv, rattfylleri, höga hastigheter och ökad lastbilstrafik. Så förklarar Vägverket döden på våra vägar.

Genom att nu kräva en kraftig höjning av böterna för bältesslarv vill verket minska antalet dödsoffer.

Nollvision i kras

– Vi hoppas att riksåklagaren ska höja beloppet från 300 till 800 kronor. Beloppet har inte höjts sedan 1975, säger trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall på Vägverket.

Riksdagen beslutade 1997 att nollvisionen ska gälla i trafiken: Ingen ska dödas eller skadas allvarligt på vägarna.

Så blev det inte.

Ökad tung trafik

Under 1990-talet har den tunga trafiken ökat med 40 procent. Lastbilar var inblandade i hälften av alla dödsolyckor under årets första tre månader.

– Vi diskuterar nu med branschorganisationerna vad man kan göra åt problemet, säger Claes Tingvall.

Fartkameror ska få trafikanter att hålla hastigheten och därmed minska olyckorna.

– Automatisk hastighetsövervakning har visat sig vara en riktig hit. Allmänheten ser ökad trafikövervakning som en trygghetsfaktor.

Mitträcken hjälper

Trafiksäkerheten kan förbättras. Det vittnar de mörka olyckssiffrorna om.

– Vi satsar på att bygga mitträcken på alla större vägar. De har gett fantastiska resultat för att minska olyckorna, säger han.

5 tips: Så blir du en säkrare bilförare

Robert Collins fem tips som gör dig till en säkrare förare.

Carl Hjelm

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar