Sportig med stil

MOTOR

Audi TT vill återta sportbilstronen men Nissan 350Z och BMW Z4 vägrar att ge sig utan en match

1 av 5

Vår favoritsportbil Nissan 350Z spöade gamla Audi TT.

Nu har Audi laddat om sportbils- kanonen och resultatet är mycket bättre. BMW Z4 Coupé vill också vara med och kriga.

Kanske låter 400 000 kronor mycket för en bil.

Visst är instegspriset högt i sportbilsklassen men det finns några bilar som kan betraktas som prisvärda.

Vår testvinnare och redaktionens personliga favorit, Nissan 350Z, framstår på pappret som ett fynd. För 377 000 kronor får man en närmast fullmatad och mycket kompetent sportbil med rytande 300-hästarsmotor.

Audis nya TT 3,2 Quattro kostar 394 900 kronor, också med en sexcylindrig motor men med 250 hästar. Fyrhjulsdrift är standard, vinterfajten vinner således TT utan ansträngning. Men utrustningsnivån ligger inte på 350Z-nivå.

Sist ut och dyrast är BMW Z4 Coupé, naturligtvis med sex cylindrar, 265 hästar och ett pris på 406 000 kronor. Likt TT är den snålare utrustad än 350Z.

Audi behåller grundkänslan

Audi TT är en designikon.

Så även den nya bilen. Visst är överraskningsfaktorn inte lika hög som när TT generation ett kom, men Audi har lyckats behålla grundkänslan och ändå skapa en helt ny och mycket fräsch design.

Interiören har kvar de karaktäristiska runda luftutsläppen, pedaler och fotstöd i aluminium samt den knubbiga växelspaksknoppen. Ratten, med sin platta botten, är däremot ny och kommer från fartvidundret RS4.

Kvalitetskänslan är klart överlägsen konkurrenternas.

Stolarna är något hårda, men bekväma även på långfärd och sidostödet är klart godkänt. Att sitta fast ordentligt är ju viktigt i sportbilar som dessa. Körställningen är närmast perfekt med god justeringsmån och förarergonomin är också mycket bra.

Man trivs lätt i nya TT men två detaljer stör den fina helheten:

Bältet har en irriterande förmåga att glida av axeln och höger knä skaver mot en vass kant på mittkonsolen.

I en riktigt bra bil (som TT) blir det lätt att man stör sig på små detaljer som dessa.

Lätt att trycka fel i 350Z

Nissans interiör ger en lite delad

känsla. Konsolen runt ratten är sportig med alla sina mätare och de är lättavlästa. Dessutom följer konsolen med när man justerar ratten i höjdled vilket gör att man alltid har instrumenten i rätt ögonhöjd. Mindre bra är mittkonsolen, det är helt enkelt för många knappar på den lilla ytan.

Sittställningen är skön och de mjuka läderstolarna har gott sidostöd. Men varför är inte ratten ställbar i längsled?

350Z har också lite knepig placering av vissa knappar, som stoljusteringen, antisladdknappen och strålkastarspolningen. De sitter dolda nere vid vänster knä och det är lätt att trycka fel.

Kupén är inte lika rymlig som i TT men inte långt ifrån.

Svajig kvalitet i BMW

BMW Z4 Coupé däremot har en trång kupé. Särskilt bredden är dålig. Det känns instängt och man sitter aningen snett. Stolarna är dock bekväma men det är sniket att inte eljusterbara stolar ingår i en bil för över 400 000 kronor. Instrumentpanelen är mycket lättöverskådlig och känns nästan lite spartanskt avskalad.

Tyvärr blandar BMW fina material med billig plast och helhetsintrycket är långt ifrån vad vi är vana vid från det tyska märket.

Som tur är glömmer man lätt bort detta eftersom motor och växellåda är så suveräna. BMW:s sexcylindriga trelitersmotor har härligt drag ända från tomgång och mulligt ljud. Växlarna glider i lätt, även vid forcerad körning.

Audi TT rullar komfortabelt

Innan vi sätter full fart på kurviga vägar kan vi konstatera att man behöver lägga ifrån sig saker även i en sportbil. Z4 har få och små fack, 350Z har mugghållare och bättre förvaringsfack och i TT finns också plats för mobiler och annat småplock. I de två senare finns även möjlighet att lägga prylar bakom framstolarna.

Med pryttlarna på plats drar vi iväg i full gallopp.

I början är det motorväg med grov asfalt. Här trivs Audiföraren bäst då TT släpper in minst vägljud och rullar relativt komfortabelt. Dessutom går bilen otroligt stabilt vilket gör färden behagligt avslappnad. Men se till att välja 17-tumshjul, det är tillräckligt sportigt och mycket bekvämare än 18-tummare.

Spårkänslig Z4

Nissan bjuder på överraskande god fjädringskomfort, men oj vad det dånar från däcken. Z4 Coupé är inte lika bullrig men fjädringen är klart hårdast. Vad som stjälper hela lasset är dock spårkänsligheten. Z4 vandrar nervöst över vägen i jakt på ojämnheter i vägen. Fruktansvärt jobbigt i längden.

Ett visst mått av obekvämhet får man räkna med i en sportbil, men Audi TT är lättast att trivas med i vardagen – året runt.

Förra gången 350Z mötte TT föll Audin tidigt. Det var helt enkelt inte en riktig sportbil. Nissan är lika bra som tidigare, till och med 20 hästar starkare.

Så fort vägen kroknar till förstår man poängen med en riktig sportbil som 350Z. Bilen lyder minsta vink och känslan i pedaler, ratt och växellåda är mycket delikat.

För att sätta testbilarna på ordentligt prov kör vi på allt från slät till närmast trasig vägbeläggning.

Nissan klarar alla underlag med bravur, bara när den sätts på extrema prov märks att fjädringen bak är lite för mjuk. 350Z är den enda i trion som har en diffbroms, som hindrar att ett av bakhjulen spinner.

BMW roligast på slät väg

Audi TT går som tåget och klagar inte ens över de allra elakaste ojämnheterna. Fyrhjulsdriften gör sitt till för stabiliteten. TT är långt ifrån lika busig som 350Z, men i gengäld är den lättkörd. Styrningen är lite mer avslappnad, men tillräckligt kommunikativ. Att växla är lätt i TT 3,2 quattro. Man växlar antingen med paddlar bakom ratten eller med spaken och växlarna skjuts i tämligen direkt. Lätt och smidigt utan koppling, och därmed kan man koncentrera sig till hundra på vägen.

Roligast har man på slät väg i BMW Z4 Coupé.

Styrning, bromsar och växellåda är klart bäst och man njuter i fulla drag av precisionen. Även motorn är trevligast i Z4. Kraften finns redan från start och sen skjuter det på ordentligt ända till det är dags att växla och motorljudet går från mulligt till härligt vasst ljud. Lika fränt som Audis 3,2-literssexa är det dock inte. Nissans motor är råast men visst låter det sportbil.

På allt annat än finkammad asfalt måste man vara på sin vakt i Z4 Coupé. Bilen agerar nervöst vilket grumlar innehållet i glädjebägaren rejält.

Så vilken bil passar bäst för dig?

Martin Ström

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar