Rond 5: säkerhet

Bilar

...men allt är inte standard

Saab 9-3 har antisladdsystem - men det är inte standard.
Saab 9-3 har antisladdsystem - men det är inte standard.

Generellt sett erbjuder mellanklassbilarna i dag hög säkerhet.

De har bra väghållning, krocktåliga karosskonstruktioner och krockkuddar.

Och de har elektroniska förarhjälpmedel: låsningsfria bromsar, antispinn- och antisladdsystem.

Varken Mazda 6 eller Saab 9-3 är krockprovade av Euro Ncap och bilarna är alldeles för nya för att det ska finnas några riktiga krockar att vägledas av.

Saab och Volvo är de tillverkare som visat mest engagemang och kunnande när det gäller krocksäkra strukturer, sånt som inte alltid avslöjas i Euro Ncaps krockprover och som inte kan mätas eller räknas som antal krockkuddar eller antisladdsystem. Mazda har inte samma tradition – men fullt av elektronik!

En gissning är att Volvo och Saab, trots att antisladd inte är standard, är de bilar som skyddar passagerarna bäst vid en krock.

Att Mazda trots allt satsat på säkerheten är uppenbart, nya Mazda 6 har fått alla moderna säkerhetshjälpmedel som standard och dessutom panikbromsningshjälp (BAS).

Denna nya elektroniska finess blir allt vanligare och fungerar så att när föraren trampar på bromsen paniksnabbt, så träder elektroniken in och bromsar fullt med hjälp av det låsningsfria systemet – även om föraren inte tryckt ner foten tillräckligt hårt.

Räkna med att alla bilar i framtiden får liknande system.

Miss, Volvo och Saab

Kikar vi på övriga testbilar är säkerheten hög där också – men alla hjälpmedel är inte standard överallt.

Hos Volvo, Saab och Ford får man till exempel köpa till antisladdsystem (5 000–10 000 kronor) och nog är det väl märkligt att de två svenska bilföretag som satsar så mycket på säkerhet inte låter antisladdsystem (ESP) vara standard.

Både BMW och Audi har detta, precis som Mazda 6. Mazda, Volvo och Saab är de enda bilarna med pisksnärtsskydd i vår test.

Säkerhet

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

ANNONS

Tävla om bensinpengar och byt bilförsäkring!

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Biltester

MER OM MIN BIL

Collin: Ni har fel, forskare

Tryggare kan ingen vara

Nya Volvo V40 - säkrast någonsin

100 färre döda om gamla bilar byttes ut

Rond 2: att köra

Fel i krock- skyddet på Volvo V70

Fem stjärnor är inte allt

Peugeots svar på 9-3 och S60

Så säker är din bil

Volvos jeep säkrast i världen

Collin: Så ska Volvo hindra ryggskadorna

Här krossas lågprisbilen

Svensktoppen

Volvo och Saab – säkrast i världen

VW Golf 1,6

Rond 1: att äga

Saab 9-3 får fem stjärnor i krocktest

"Miljöbilarna kan vara dödsfällor

Mazda MX-5 Miata

Krocktest tar död på småbilars säkerhetsmyt

Trendbilen kan vara en dödsfälla

Krav: Gör antisladd- system till standard

Framtiden – rena rama kuddkriget

Bilen som ska få de unga att välja Volvo