Bilar

Salt bäst mot halkan – sämst för bilar och miljö

avJonas Bladh

Trots rost och miljöskador slutar inte Vägverket med saltet

Saltet är överlägset bäst mot halkan anser Vägverket. Aftonbladets bilexpert Robert Collin tycker däremot att dets saltas för mycket. Foto: Vägverket/Kerstin Ericsson

Det räddar liv, förstör bilar och skapar snömodd.

Vägsaltet är ständigt en fråga för debatten.

Men Vägverket saltar på.

Socker, sand och hetvatten. Det finns alternativ, men inget så bra att det kan slå ut vägsaltet. Trots rost och miljöskador fortsätter Vägverket halkbekämpningen med salt.

– Vi arbetar med att optimera mängderna, så att vi sprider så lite salt som möjligt, säger Jan Ölander på Vägverket till TT.

Som sandpapper

Styrning av saltspridningen med hjälp av gps är ett av Vägverkets utvecklingsprojekt. Andra handlar om alternativ som hetvattensandning eller en inblandning av socker i saltet. Sockerblandningen kan till exempel vara ett alternativ nära vattentäkter, men blir för dyr att sprida längs stora vägsträckor. Torr sand blåser snabbt bort från vägbanorna, men blandar man sanden med hett vatten så ligger den kvar och ger en yta som ett sandpapper.

– Men det är en ganska dyr metod eftersom det åtgår energi. Det förutsätter långvariga perioder med låg temperatur, säger Ölander.

”Saltas för mycket”

Aftonbladets bilexpert, Robert Collin, tycker att saltet har sin plats – men att det används alldeles för mycket på de svenska vägarna.

– Salt är nödvändigt för att förhindra svartis. På högtrafikerade vägar i södra och mellersta Sverige är det också bra med salt, för att ordna ett barmarksföre. Men att salta ovanpå snö, för att smälta bort snön istället för att ploga bort den ökar risken för olyckor. Det blir en snömodd som är hal och som ligger kvar på vägen, även om tanken är att modden ska förintas när vi bilister kör på vägen. En fin teori som sällan fungerar i praktiken.

”Ploga bättre”

I stället för att använda salt vill Collin att Vägverket börjar ploga vägarna bättre.

–Att salta på mindre trafikerade vägar, eller när temperaturen är under minus sex grader är helt fel strategi. Ploga, med plogbladet hårt mot asfalten som man gjorde förr, och som man fortfarande gör i Finland ger däremot fina säkra vintervägar. I beskedliga temperaturer får man bort alla snö, är den redan packad och det är kallare ligger den kvar som ett ärligt vinterföre där alla ser vad som gäller och där alla kan anpassa farten.

Skadligt för naturen

Varje år sprider Vägverket cirka 250 000 ton salt på vägarna. Salt som sprids till grundvattnet, skadar växtlighet och bidrar till rostskador på bilarna. I början av den här vintern gick det åt mycket salt i hela landet, men de senaste veckorna är det främst i södra Sverige som saltningen fortsatt. I norr har det varit för kallt för att saltet ska bita rejält.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar