Test: Så bra är Renault Talisman Sport Tourer

Av: 

Felix Björklund

Bilar

Vi har provkört den franska utmanaren i tjänstebilsklassen

Ett intressant alternativ som ska stångas om tjänstebilskunderna.

Nya Renault Talisman är en bra utmanare med många rätt.

Men räcker det hela vägen i konkurrens med Volvo och VW?

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på FacebookHar du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla här

Det är ett tag sedan Renault hade en utmanare i storbilsklassen, detta efter att Laguna stämplade ut och lämnade landet. Men nu har svenska frankofiler ett nytt alternativ till det tyska och svenska i form av Renault Talisman Sports Tourer. En kombi som ska ta fighten mot Passat och V70. Så hur bra är den?

Stilig fransos

Utseendemässigt ser det hela elegant ut och Renaults nya designspråk sitter väl på en bil av den här storleken. Även invändigt är det stiligt och ger absolut inte ett billigt intryck. Nu ska det förvisso sägas att den bil vi provkörde var topp-dieseln i utförandet ”Intense”, så de flesta tillvalen var ikryssade och prislappen ligger runt 370 000 kr.

Fyrhjusstyrningen är härlig

När det kommer till unika finesser har Renault petat ner sin fyrhjuslsstyrning ”4Control” i Talisman. Denna kommer förvisso på tillvalslistan och endast till högsta utrustningsnivån, men det gör att bilen känns smidig i låga hastigheter och väldigt följsam när det går lite snabbare. För att ge en liknelse: när man ska runda refuger eller pelare i garage – känns det som någon puttar ”ut” rumpan. På motorvägen är känslan inte lika direkt, där blir det mer en ”glidande” upplevelse. Mycket angenämt är det dock i båda fallen och för den nervöse stadsbilisten är det en finess som det inte är fel att kryssa i i tillvalslistan.

4Control-systemet innehåller även adaptiva stötdämpare som via olika körprogram ska ge bilen olika karaktär. Rent sakligt  innebär det att styrning, gasrespons, dämpning och växellådans beteende ändras.

Angenäm körning, men irriterande brister

Kombinationen av en 160-hästarsdiesel, sexstegad automatlåda och ovan nämnda 4C-system är inte dåligt. Bilen är trygg och angenäm att framföra både i staden och på långa landsvägsturer. Visst går det att slå in läget ”Dynamic” och testa lite accelerationslekar eller inspirerad körning, men det kan inte sägas vara bilens paradgren.

Talismanen vi kör har autobroms, adaptiv farthållare, filbytesvarnare och head-up display. Men även om det på pappret står ungefär samma sak som hos andra märken – är resultatet inte detsamma. Just den adaptiva farthållaren har lite svårt att anpassa sig och känns ryckig när det är lite mer brokig trafik.

Att farthållaren fungerar först vid 50 km/h och uppåt gör att den hamnar i skugga av de bilar som har en assistent som går ner till krypfart (ex Passat). En annan irriterande detalj är det stämningsljus som envisas med att lysa i olika färger i kupén [UPPDATERAT: Renault har uppmärksammat nederstående att den går att stänga av – det var bara ett handhavandefel].

Renault mot Volvo och VW

Och sedan kommer den intressanta jämförelsen.

Renault hoppas att deras Talisman ska kunna locka tjänstebilsförare och det innebär att de kommer att mätas mot giganterna VW Passat och Volvo V70/V90. Så hur väl står sig fransosen? Den förstnämnda knep ju titeln som årets bil i fjol och den sistnämnda förutspås bli lika framgångsrik som gamla V70.

Utrymmesmässigt ligger bilen bra till med rejält tilltaget bagageutrymme samt plats för tre vuxna i baksätet. När det gäller köregenskaperna är Talisman bekväm och trygg – 160-hästarsdieseln gör sitt jobb väl och under en veckas blandad körning hamnade förbrukningen på 0,55 l/mil. På teknik- och säkerhetssidan hamnar man dock efter. Passatens batteri av finesser är svårslaget och nya V90 är mil före i den här grenen.

Sett till instegsmodellen av Talisman ligger priset en bra bit under Passat och Volvo V90. Men när man kommer upp på jämförbara motor/utrustningsversioner – är skillnaden inte lika stor.

Volkswagens ”tjänstebilsversion” har ungefär samma pris som den bil vi testade – men en kraftigare motor samt tillägg som fyrhjulsdrift och dragkrok.

När det gäller V90 är instegspriset för D3-versionen med 150 hästar 319 000 kronor och Volvo har även en attraktiv tjänstebilsversion för de som har något större ekonomiskt utrymme. En prispress som kommer göra det otroligt tufft för konkurrenterna i jakten på den svenska nationalikonen.

Så det hela sammantaget. Renault Talisman är en intressant utmanare som absolut inte är dålig och skulle säkerligen kunna knipa en och annan som vill ha något annorlunda. Hade bilen lanserats i fjol hade den nog haft enklare – för i år lär nya V90 vara det nya ”alla” vill ha.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ANNONS EXTERN LÄNK

Snabba leveranser & 1300 monteringspartners - Beställ vinterdäck tryggt och enkelt hos Dackonline här

Dackonline SE

Publisert:

LÄS VIDARE

Robert Collin testar nya Kia Optima

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Biltester

MER OM MIN BIL

Kolla, så ser nya Tesla Model S ut

Studie: Tillvalen som ökar värdet på bilen

Officiell: Mercedes nya E-Klass kombi

Buffett: Försäkring är snart överflödig

Ägare: Volvo XC90 har bullerproblem

Robert Collin testar nya Kia Optima

Topplistan: Se bilarna som är dyrast att serva

Land Rovers nya – ska utmana Volvo

Test: Så bra är Volvos billigare elbilssyskon

TEST: KOREA vs JAPAN

TEST: Så bra är nya Skoda Fabia TSI 1,0 Style

Privatleasing: 5 bästa bilarna – och 5 du ska undvika

Volvos storsuccé med trotjänaren

TEST: Här är bästa ”småsuvarna”

Terrängkampen – 5 kombis i stort test

Första testet: Så bra är DS7 Crossback E-tense 4x4

TEST: Så bra är Renault Mégane laddhybrid

TEST: Så bra är nya Volvo V90 B4

Första riktiga testet: Så bra är Volvo V90

Provkört: Nya BMW X3 – har vuxit och blivit smartare

Duell: Audi A4 Allroad mot Volvo V60 CC

Det våras för hybriden

Privatleasa? Här är guldkornen just nu

Maktkamp i storbilsklassen