Första rapporten: Så är nya Citroën C3

avJonas Bladh

MOTOR

Robert Collin i Italien för provkörning

Robert Collin provkör Citroën C3 i Toscana.

Robert Collin är just nu i Rom på första provkörningen av nya Citroën C3 i ett 20-gradigt Toscana.

Vi ringde upp för att få en första rapport om den lilla franskan.

Vad är första intrycket?

– Det är en bil med hög trivselfaktor. Man åker väldigt komfortabelt. Men den svajar inte som en gammal Cittra, utan behåller komforten. Fjädringen tar upp dålig asfalt, potthål och brunnslock väldigt bra.

– Den är tyst och fin på den fina asfalten här i Italien, men då släpper den igenom lite motorljud i stället. Så det är lite svårbedömt eftersom vägarna är så släta här nere.

Hur är den att köra?

– Det är absolut ingen sportbil som man längtar till racingbanan med. Styrningen är känslolös, och understyr som vanligt. Bilen går dit man vill, inga konstigheter.

Och motorerna?

– Vi kör den 120-hästarsmotorn från BMW, som också finns i C4, C4 Picasso och Berlingo. Den har inte samma härliga temperament som 150-hästarsmotorn, och verkar faktiskt inte heller vara lika snål. Man kan säga att den här motorn gör sitt jobb, men man får inga rysningar direkt.

– När bilen lanseras på den svenska marknaden i mars kommer den med en miljöklassad diesel som släpper ut 99 gram CO2 per kilometer.

Hur är bilen i övrigt?

– Trevlig som sagt. Stora glasytor ger mycket bra sikt åt alla håll. Vår bil är extrautrustad med panaromavindruta som går högt upp på taket. Det ger rymd och ljus, inte minst till baksätet. Men jag ska fråga om vad som händer om man kör på en älg, det känns inte helt bra.

– Interiört har den tagit ett jättekliv jämfört med den gamla C3:an. Dessutom är layouten på interiören väldigt trevlig. Instrumentbrädan liksom svävar i luften och det gör att bilen känns väldigt rymlig.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar