Publicerad:
Uppdaterad:

Saab får motorer från BMW

Publicerad:
Uppdaterad:

Nytt samarbete inleds - avtal klart i dag

Spykers vd Victor Muller med en BMW-motor under onsdagens pressträff i Trollhättan. Foto: Scanpix
Spykers vd Victor Muller med en BMW-motor under onsdagens pressträff i Trollhättan. Foto: Scanpix

Saab får BMW-motorer i framtiden. Holländska Spyker Cars NV och den tyska biltillverkaren BMW har ingått avtal om leveranser om bensinmotorer, skriver Spyker i ett pressmeddelande.

Ett avtal mellan Spyker och BMW skrevs på i Trollhättan i dag.

Fyrcylindrig 1,6-litersmotor från BMW.

Motorerna ska användas i nästa generations Saab-bilar från och med 2012. Det handlar om fyrcylindriga bensinmotorer på 1,6 liter, som ska anpassas för Saabs specifika behov.

"BMW:s motorer och deras bränslesnåla innovationer betraktas allmänt som riktmärken i premiumsegmentet. Vi ser fram emot att integrera denna teknik i nästa generations bilar på ett riktigt Saab-sätt", skriver Saab-chefen Jan Åke Jonsson i en kommentar.

Tror på lönsamhet

Enligt Victor Muller är avtalet ett avgörande steg för Saab på vägen mot att bli en lönsam och oberoende tillverkare av premiumbilar.

Saab har kallat till presskonferens i Trollhättefabriken klockan 11.15. Där ska ordförande Victor Muller och vd Jan Åke Jonsson delta. BMW ska vara representerat genom en hög chef.

Per Bränneby, ordförande för Akademikerföreningen/Sveriges Ingenjörer på Saab ser positivt på samarbetet mellan Saab och BMW.

– Vi behöver energisnålare bilar och BMW är känt för att utveckla just det, säger han.

Dagens motorer från GM

Motorerna i dagens Saab-bilar kommer främst från Saabs förra ägare General Motors och byggs bland annat i Tyskland, Australien och USA. Dieselmotorerna kommer från italienska Fiat, en rest av att GM tidigare hade ägarintressen i Fiat.

Även tidigare har Saab haft motorer från externa tillverkare.

1966-1980 satt Fords V 4 i Saab 95, Saab 96 och Saab Sonett.

Saab 99 hade Triumphmotorer 1968-1974.

Vill sälja delar

Sedan tidigare är det känt att BMW uttalat att man vill sälja komponenter för att sprida kostnaderna för sin utveckling och öka intäkterna.

I februari skrev BMW ett nytt avtal med franska PSA-gruppen (Peugeot och Citroën) om att fortsätta samarbetet bolagen haft sedan 2006. Det handlar om att utveckla en helt ny fyrcylindrig bensinmotor – som är den motortyp Saab ska få köpa från BMW.

Motorer till USA-polisbilar

BMW skrev i våras avtal om att leverera 240 000 sexcylindriga dieselmotorer till amerikanska Carbon Motors som utvecklar en polisbil för USA.

Saabs avtal med den tyska biltillverkaren innebär att det planeras för BMW-motorer i nya Saab 9-3 som ska rulla ut 2012. Utvecklingskostnaderna för den modellen finns redan med i affärsplanen.

Gemensamt drog Saabs ordförande Victor Muller och BMW:s försäljnings- och marknadschef, Ian Robertson, av det vita sidenskynke som dolde föremålet för dagens presskonferens i Saabs lanseringscentrum, där bilbyggarna jobbar bakom glasfönstret. Muller tog upp en applåd för den fyrcylindriga motorn.

Muller mycket stolt

– Att få kalla BMW vår partner gör mig upprymd och mycket stolt. Det är en milstolpe för Saab. BMW-avtalet visar att Saab är här för att stanna. Man går inte in i något sådant här om man inte ser långsiktigt på det, säger Victor Muller med ett stort leende.

Från BMW var det också idel positiva tongångar. Ian Robertson konstaterar att både Saab och BMW har kunder som verkligen bryr sig om sina bilar och motorer.

– Det är ett viktigt ögonblick även för oss. Ett stort steg för att fullfölja vår strategi som vi tog 2007 om att sälja motorer och andra komponenter till andra tillverkare, säger Ian Robertson och hyllar förhandlingarna med Saab.

– Det har varit exceptionellt. Öppet och framåtsyftande, säger han.

Ytterligare samarbeten

Saab och BMW talar om ytterligare samarbete. Men vad det gäller vill ingen av dem säga. Det spekuleras både om dieselmotorer och en gemensam bottenplatta till en ny liten Saab.

– Det är för tidigt att säga vad samtalen kommer att leda till, säger Ian Robertson.

Byggs i Storbritannien

Den aktuella motorn byggs i Storbritannien och finns i dag i BMW-märket Mini. Hur många motorer som Saab kommer att köpa beror på hur försäljningen av nya Saab 9-3 går.

– Det handlar om ett par hundratusen under bilens livscykel, säger Jan Åke Jonsson.

Saab ser BMW-avtalet som ett sätt att komma ifrån beroendet av GM.

– Vi vill kunna sprida gracerna. Att ha möjlighet att välja de bästa komponenterna kommer att förbättra den affärsplan vi har, säger Jan Åke Jonsson.

Inga egna motorer

Några planer på att utveckla egna motorer från grunden finns inte.

– Inte på kort och mellanlång sikt, säger Jan Åke Jonsson.

BMW-motorn ska anpassas till Saab och den ska också kunna drivas med etanol.

Motorn är på 200 hästkrafter. Vilka utsläppsnivåer det handlar om vill inte BMW uttala sig om ännu. Ian Robertson nöjer sig med att konstatera att den kommer att vara klassledande.

BMW oroar sig inte för att det egna varumärket solkas ner av ett avtal med förlusttyngda Saab.

– Saab har en egen varumärkesposition. Deras affärsplan går framåt, de verkar väldigt trygga med den och vi är leverantörer av motorer till det nya bolaget, säger Ian Robertson.

TT: Kan det påverka BMW:s varumärke att kopplas ihop med Saab?

– Vi är en motorleverantör i det här avseendet, svarar Robertson kort.

TT: Men ni är också en biltillverkare?

– Ja, det är sant. Och jag tror att det finns särskilda DNA i våra varumärken och de är ganska olika. Jag hoppas att Saab lyckas, för då kan vi sälja fler motorer.

TT: Kan det bli en dieselmotor från BMW i en framtida Saab?

– Vem vet.

Jan Åke Jonsson hoppas på mer långtgående samarbete med den tyske tillverkaren.

– BMW är ett fantastiskt företag som har allt ett premiummärke behöver i form av teknologi så det finns många olika områden som skulle vara intressanta från vårt perspektiv.

TT: Vem får ut mest av det här samarbetet?

– Vi får ut väldigt mycket av det, jag är jättenöjd med avtalet och samarbetet så här långt.

TT: Är det billigare att köpa motorer från BMW än från GM?

– Det vill jag inte kommentera, säger Jan Åke Jonsson.

TT

Publicerad:
Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN