Paris – sol, vind och muskler

1 av 4 | Foto: Citroën C-Métisse Konceptbilarna från Citroën är lika vilda som oväntade, och ofta kommer idéerna i produktion. Men Métisse är väl ändå för nära Blixt Gordon och Läderlappen. Eller? Osvuret är bäst. Åtminstone lär vi få se hybridtekniken med diesel- och elmotorer rätt snart. Upp till tre km kan bilen köras tyst och avgasfritt på enbart eldrift.
MOTOR

PARIS. Toyota visar en ny hybridbil, Lexus LS 600h med prislappen 1,2 miljoner kronor, och Renault en etanolversion av Mégane. Och om rapporteringen från bilsalongen i Paris ska handla om produktionsklara bilar med miljöstämpel kan vi sluta där.

Framtidens miljöbilar känns mycket avlägsna.

Några få av de stora biltillverkarna har en prototyp i montern som kan drivas med vätgas. Någon visar en etanolbil, någon en hybrid. Men påfallande många har bara bensin- och dieselbilar att visa upp. Och påfallande många bilar är stora, tunga och törstiga.

Ford förebådar Volvojeepen

Fyrhjulsdrift i vanliga familjebilar blir allt vanligare, jeÊŒ79;eparna allt fler. Allt som slukar bränsle går att sälja i rak motsats till debatten på tidningarnas ledarsidor.

Fords konceptjeep Iosis förebådar även den nya lilla Volvojeepen, Renault visar sin Koleos, kusin till Nissans Qashqai och Mitsubishi sin Outlander som vad det lider ska yngla av sig som en Peugeot och en Citroën. Och Honda CRV visar trenden mot snällare, mer personbilslika jeepar genom att flytta bort reservhjulet från bakluckan.

Men vilka bilar på mässan är det som ska rädda världen? Knappast ens den snällaste jeepen. Kanske trots allt två roliga konceptbilar som båda kommer i produktion nästa år. Nya Renault Twingo och Suzuki Splash. Två lilleputtar som har gott om plats för fyra fullvuxna men som med moderna bensin- och dieslar bara förbrukar knappa halvlitern milen.

PGO Swarowski

Peugeot 207CC

Renault Mégane Etanol

Venturi Fétish

Läs också:

Robert Collin, Nikolai Jakobsen, foto

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar