Collin: Hybrider är en dubbel bluff

1 av 4 | Foto: Foto: Volvo
Volvo V60 plug in-hybrid var tidigare landets mest sålda laddhybrid, men sen kom...

avErik Gustafsson

MOTOR

Hybridbilar hyllas som det stora miljöhoppet.

Men i verkligheten har förbrukningssiffror varit dubbla mot vad tillverkarna uppgett.

– Siffrorna är en dubbel bluff, säger motorgurun Robert Collin.

Endast 0,28 liter per mil, basunerar Mercedes entusiastiskt ut om sin nya lyx-laddhybrid S500 Hybrid. Det låter naturligtvis bra, men problemet är att siffran är orealistisk.

När Di Weekend provkörde bilen drog den hela 0,86 liter per mil – 207 procent mer än utlovad förbrukning.

– Bilindustrin har lobbat fram ett sätt att räkna på som gör att det ser väldigt förmånligt ut att köra hybridbil. Det är ju dyra bilar, men då måste man få konsumenterna att tro att det är billigt, säger Robert Collin till Motorista.

Drar 207 procent mer

Mercedes S500 Hybrid mäter 5,25 meter på längden, kostar 1 071 000 kronor och har i kombination med en bensin-V6 också ett  litium jon-batteri som borgar för 33 kilometers räckvidd på el. Men när Håkan Matson på Dagens Industri provkör bilen i dagarna två tar batteriet första dagen slut efter bara 15 kilometer. Med fulladdat batteri kör han nästa 137 kilometer. Och bilen drar 0,86 liter per mil.

– Laddhybriderna ger möjlighet att göra de redan motorstarka ännu motorstarkare, utan att samtidigt möta kritik för svajande samhällsansvar.

Och det som i sin tur gör detta möjligt är den förrädiska testcykel som används i Europa för att bestämma bilars bränsleförbrukning, skriver Matson i Di Weekend och fortsätter;

– Kör man enbart korta sträckor och hinner ladda upp däremellan är det fullt möjligt att ha noll i bränsleförbrukning, men givetvis inte noll i energiförbrukning. Kör man bara längre sträckor får man den förbrukning som en förbränningsmotor ger.

Biltillverkarna motarbetar

Biltillverkarna testar sina modeller enligt den nuvarande EU-körcykeln NEDC, men i linje med allt strängare utsläppskrav har tillverkarna också lärt sig manipulera siffrorna. Speciellt när det kommer till hybridbilar.

Cykeln är föråldrad och en ny är på väg att införas, men Sveriges Radio rapporterade tidigare i våras om att biltillverkarna vill skjuta upp ändringen till 2021.

­– Vi måste snarast hitta en ny norm. Dagens körning sker under extremt gynnsamma förhållanden utan att ha vare sig luftkonditionering, radio eller vindrutetorkare aktiverade. Dessutom måste bilen laddas så fort batteriet tas slut. Det är dubbel bluff, säger Robert Collin som ändå tror på laddhybriderna. Åtminstone under en övergångsperiod. I dag står de bara för två procent av nybilsförsäljningen i Europa.

­­– Jag tror att vi inom en rimlig framtid kommer få se rätt många laddhybrider. Rena elbilar kostar hur mycket som helst och vätgasbilar ligger väldigt långt bort i framtiden. Alla tillverkare jobbar också på att få ner förbrukningen på förbränningsmotorerna.

"Vad är verklig körning?"

Fram till dess måste det till en ny norm som beskriver verklig körning. Eller varför inte en körcykel som beskriver hur mycket bilen drar i ren landsvägskörning?

– Vad är verklig körning med en hybridbil? Är det att ladda batterierna hela tiden, eller åka längre sträckor så som folk gör, frågar sig Collin.

ARTIKELN HANDLAR OM

Mercedes

Motor

Bilar