Kolla in – en Porsche-kombi

avBenjamin Ekroth

Panamera Sport Turismo - snål som en Golf

1 av 3

Porsche visar just nu sin superkombi som konceptbil i Paris. Med modern miljöteknik. Gissningsvis får vi se den på gatan snart.

Vi har Johannes Collin från Aftonbladet Bil på plats i Paris.

Dagens Porsche Panamera finns som hybrid, vi körde den förra året och tog den hela vägen till Nürburgring för att visa att det gick att köra en stor lyxbil med miljöteknik på en legendariska racerbanan. Nu tar Porsche det ett steg längre och inför laddhybrid-teknik i konceptet Panamera Sport Turismo, med teknik från miljösuperbilen 918 Spyder som kommer nästa år.

Panamera Sport Turismo visar både hur nästa Panamera kommer att se ut, men mer intressant så är det ju Porsches första lyx-kombi. Men trenden är tydlig. Mercedes CLS Shooting Brake, en lyxkombi med sportiga former, var först ut. Men Porsche är inte långt efter. Det är ingen liten bil, men det är ju inte dagens Panamera heller. Sport Turismo är 199 cm bred, 140 cm hög/låg och 495 cm lång. Bakre delen av karossen är helt omgjord men Porsches och Panameras former känns igen.

Kör tre mil på el

I konceptbilen är batterierna monterade under bagageutrymmets golv, vilket är gjort av elektrokromatiskt glas som avslöjar energikällan. Räkna inte med att den effekten kommer i produktionsbilen... Drivsystemet i Panamera Sport Turismo är en utveckling av systemet i Panamera S Hybrid och Cayenne S Hybrid. Den nya elmotorn utvecklar cirka 95 hk, ungefär dubbelt så mycket som i dagens hybridsystem. Den överladdade V6-motorn på 3 liter ger som tidigare 333 hk. Med båda motorerna i drift gör bilen noll till 100 km/tim på mindre än sex sekunder. Konceptbilen med upp till 416 hk kan köras i upp till 130 km/tim med enbart eldrift och har en räckvidd med eldrift på över tre mil. Blandad körning med hybriddrift uppger Porsche ska gå att göra på 0,35 liter milen, vilket är förbrukning på Golf-nivå - oerhört lågt för en supersportkombi...

Utgångspunkten för "e-hybrid" är att köra enbart med eldrift, men föraren kan välja bort det genom ett knapptryck på ratten. Dessutom, när bilen körs i hybriddrift kan föraren genom att trycka in en knapp på ratten välja intensifierad laddning av batteriet. Eftersom det är en plug-in hybrid laddas batteriet inte bara när man kör utan det kan även laddas från laddstolpar ute på stan eller hemma i garaget.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar