Volvo släpper elbil 2019

1 av 2

En sprillans elbil inom tre år.
Volvo storsatsar på elbilar och 2019 ska deras nya modell stå ute i hallarna.

– Vi tycker att det är dags att sluta betrakta elektrifiering som en nischteknik, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

Det är in ett strategiuttalande som Volvo visar upp riktlinjerna för sin framtid. Där framgår det att man kommer att introducera laddhybrider i hela modellpaletten – samt utveckla en hel ”serie med elektrifierade mindre bilar samt bygga en helt elektrisk bil klar för försäljning 2019”.

– Vi är säkra på att om två år så kommer tio procent av Volvos globala försäljning bestå av elektrifierade bilar, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

Bästa kombinationen

I dagsläget är det bara XC90 och V60 som går att få i hybridutförande, men när nya S/V90 är lanserad samt nästa XC60, med Twin Engine-version, då talar vi om lite större volymer än nu.

Hela strategin bygger på vad Volvo ser som den bästa kombinationen av effektivitet, räckvidd och komfort. Och att just kraft/effektivitet och miljövänlighet ska bli ”adelsmärke” för samtliga elektrifierade Volvo-bilar.

– Våra redan lanserade laddhybrider har lärt oss mycket om hur människor använder elektrifierade bilar. Våra studier visar att förarna i Twin Engine-bilar kör ungefär halva tiden på eldrift. Detta innebär att våra laddhybrider redan är ett starkt alternativ till konventionella drivlinor, säger Peter Mertens, utvecklingschef på Volvo Cars.

Nya småbilar från 2017

Utöver elbilar så avslöjar Volvo att deras nya plattform för mindre bilar är klar (CMA). Den första färdiga bilen blir nya 40-serien som ska lanseras 2017.

Enligt Volvo så är den modulära plattformen redan från början utvecklad för att kunna husera alla typer av tekniker och drivlinor som man har. Så bara för att bilen är mindre kommer den inte sakna finesser som de större bilarna har. Nya V40 har redan en speciellt framtagen Twin Engine-version.

– CMA ger oss ett fantastiskt utgångsläge. Vi har utvecklat den nya arkitekturen enligt en ”plug and play-modell”, säger Peter Mertens. Med nästan 40 års erfarenhet inom elektrifiering har Volvo lärt sig mycket om batterihantering och i dag ger vi våra kunder branschens bästa räckvidd per kilowattimme. Vi har kommit till en punkt där kalkylen av kostnad kontra fördelarna nästan är positiv. Batteritekniken har förbättrats, kostnaderna är på väg ner och allmänhetens acceptans för elektrifiering är inte längre ett problem

 ■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Aftonbladet Bil

ARTIKELN HANDLAR OM

Volvo

Motor

Bilar