Collin: Hoppas Löfven kör över Säpo – och får sin Volvo

Av: 

Robert Collin

Göran Persson hade en Volvo S80.
Göran Persson hade en Volvo S80.

Motor

Statsminister Stefan Löfven vill åka Volvo. Men Säpo säger nej.

För Säpo vill köra BMW och Audi.

Franska säkerhetspolisen vill säkert också köra BMW och Audi. Men den franske presidenten säger nej! Det ska vara Renault, Peugeot och Citroën.

Samma sak i Italien, regeringen åker italienskt. Drottning Elisabeth åker Bentley, President Obama amerikanskt (och han skulle inte ens komma på tanken att nästa Air Force One skulle vara en Airbus!).

I alla länder med egen biltillverkning åker statsöverhuvudet och regeringen bilar tillverkade i det egna landet. För att symbolvärdet är så stort.

Men inte i Sverige.

Jo, förut. Göran Persson åkte gärna Volvo, en skalskyddad S80. Även om Säpo redan på den tiden helst körde honom i en BMW. Så det blev lite blandat. Ibland Volvo, ibland tyskt.

Men sen kom regeringen Reinfeldt, som var uttalat negativ till svensk industri i allmänhet och Volvo och Saab i synnerhet. Då blev det BMW och Audi för hela slanten.

– Volvo och Saab bygger fel bilar, sa näringsministern Maud Olofsson (c) som körde Ford Focus privat. ”För att den hade en etanolmotor”. Etanol var ett bränsle som Maud Olofsson tyckte om.

Ja visst. Men vilken biltillverkare var ledande på etanolmotorer? Jo, Saab i Trollhättan.

Med regeringens uttalade ovilja mot svensk bilindustri minskade Volvo ner på produktionen av skalskyddade bilar. Varför bygga bepansrade bilar om inte ens den svenska regeringen ville köra dem?

När kronprinsessan Victoria gifte sig med Daniel tittade hela världen på brölloppet på tv. Prinsessparet i häst och vagn, och några meter bakom Säpo med en BMW att rädda in prins och prinsessa i om det skulle bli något attentat.

Tack för hjälpen med marknadsföringen, sa BMW och gnuggade händerna.

När vi hade 45-årsträff efter studenten för ett par år sedan kom Carl Bildt (jo, vi var klasskamrater) i en skalskyddad Volvo XC90 körd av två livvakter från Säpo.

– Jaha, sa jag till Säpo-männen. Volvo?

– Jo, sa dom, det blev så i dag. Men helst kör vi ju BMW.

– Jaha, sa jag. Och varför det?

– För att BMW har bättre köregenskaper. Volvon blir lite seg med all pansarplåten.

Då måste man fråga sig: Hur stor är risken för ett attentat? Räcker det med pansarplåt och tjocka rutor eller behövs det pansar i golvet för att skydda mot landminor? Räknar Säpo med en galning med gevär eller med en terrorist med pansarvapen? Och hur viktigt är det med ”bättre köregenskaper”?

Jag menar, den hypotetiska hotbilden, ställd mot det enorma värdet för Sverige och svensk industri att kungahuset och regeringen åker svenskt.

Presidenterna i de flesta andra länder är mer hotade än den svenske statsministern. Ändå väljer de bilar från det egna landet. Symbolhandlingen är viktigast.

Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson trivdes i sina tyska bilar. Jag hoppas att Stefan Löfven kör över Säpo och får sin Volvo XC90 så fort som möjligt.

ANNONS

Spara pengar och slipp krångel - jämför och byt till en bilförsäkring med bra pris och villkor. Gör det bara.

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Motor

Volvo

Stefan Löfven

Bilar

Robert Collin

MER OM MIN BIL

Löfvens lyx-limo i ny superversion

Bildextra: Här är Volvos nya pansarbil

Tysktillverkade bilar svenskarnas favorit

Begagnade bilar: Det ultimata testet

Audi mot Volvo

Guide: Mest prisvärda Volvon just nu!

Stort vintertest: Så bra är värstingarna

Vinterduellen: Volvo XC90 T8 vs VW Touareg

Därför vinner inte Volvo XC60 stora bästsäljarbataljen

Första testet: Volvo XC40

Robert Collin har testat nya Volvo V60 Cross Country

Bilhandlarnas ’hemliga’ lista: Bästa begagnade bilen

Bentleys nya Bond-bil imponerar även på miljardärer

DUELL: VW Golf mot Audi A3 – den vinner

Stora vintertestet: 5 stadsjeepar – här är ”moraliska vinnaren”

NYTT TEST: Vilken lyxsuv är vassast?

Begtest: 3 bästa suvarna – under 200 000 kr

Faller ”Made in Germany” nu?

Laddhybrid-suven som du ska satsa på

Stort suv-test: Dyra utmanaren – sämst

Elbilar hetare än någonsin

Lyxkärra till fyndpris – så bra är Phaeton

Stort test: Så klarar sig XC40 mot lyxsuvarna

Collin: Storsäljaren verkar ha passerat bäst- före- datumet