Här är VW:s nya ”överklass-suv”

Av: Felix Björklund

Publicerad:
Uppdaterad:

Volkswagen

Visar upp T-Prime GTE på bilmässan i Peking

1 av 11

Glöm ”folkbil” – nya T-Prime GTE är en glimt av VW:s lyxigare framtid.

Storsuven förevisar en modell större än Touareg.

Just nu visar man upp bilen på mässan i Genève.

Inför premiären beskrev VW sin nyhet som en ”högteknologisk överklass-suv” – och nu får vi stifta bekantskap med konceptet som går under namnet T-Prime GTE.

Bilen är byggd på samma grundplattform som bland annat Audi Q7 och ska enligt VW vara en förhandsvisning av en kommande modell positionerad ovanför nästa Touareg.

Vi pratar alltså om en riktig baddare här. Storleksmässigt mäter bilen in på 5 070 millimeter i längd. Det innebär att den är över 17 centimeter längre än nuvarande versionen av Touareg.

Vidare är bilen 1 999 millimeter bred och 1 707 mm hög.

Sportig och ”grön”

Under huven sitter det en hybriddrivlina som består av en tvåliters bensinfyra som får hjälp av en elmotor. Sammanlagt ska motorerna ge bilen 380 hästkrafter och 700 Nm i vridmoment.

Precis som Volkswagens andra GTE-modeller (Passat och Golf) så startar T-Prime i ”elläge”. Räckvidd på ren eldrift är 50 kilometer. Därtill finns det ett hybridläge som använder båda motorerna på effektivast sätt, samt ett GTE-läge som ger gasrespons, växling och styrning lite sportigare karaktär. För de som vill testa på att vara sportig kan nämnas att bilen ska klara accelerationen 0-100 km/h på 6 sekunder samt toppa 224 km/h.

Är man istället mer intresserad av att vara lite eko-vänlig så är bränsleförbrukningen på 0,27 liter/mil, enligt den europeiska körcykeln.

Visar framtidens cockpit

När det kommer till design är konceptet inte allt för extremt, utan skulle med några smärre justeringar snabbt kunna sättas i produktion.

Inuti har man dock gjort lite större förändringar och borta är de flesta konventionella reglagen. Istället är det stora skärmar, samt pekplattor som gäller. Och även här är det faktiskt saker vi kommer få se rätt snart i produktion. Enlig VW visar konceptet framtidens ”cockpit” och att vissa delar av den ska sättas i produktion ”så tidigt som 2017”.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Publicerad:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN

MER OM MIN BIL