Mutade av hjultomten

Här smörjs motor- journalisterna med en lyxsemester

1 av 6 | Foto: CONTINENTAL
Alplandning Här landar journalisterna i Zermatt under sin "mutresa" i en Junkers Ju 52, ett flygplan som blev känt under andra världskriget.

I går avslöjade Aftonbladet tillverkaren Continentals fusk med testdäck.

I dag avslöjar Robert Collin varför ingen har skrivit om det förut.

Många av Europas bilskribenter smörjs med betalda lyxresor -Collin rapporterar från den senaste...

Däcktillverkaren Continental har en årlig julresa, "Santa Claus Event".

I år gick den till Alperna för tre dagars "lyxsemester" - och Europas främsta biljournalister följde med.

Bjöd på allt

Continental bjöd oss på allt som stora pojkar tycker om: vi flög helikopter, gamla Junkers-flygplan, åkte veterantåg, åt och drack gott-och kastade för skams skull ett getöga på ett nytt däck.

Continental tillverkar kanske inte världens bästa däck. Men "testdäcken" som bilredaktionerna får är i den absoluta toppen.

Som Aftonbladet avslöjade i går har Continental en hemlig avdelning som enbart utvecklar "testvinnare", däck som bara har utseendet gemensamt med de däck som säljs i handeln.

Dyraste turistorten

Många biljournalister har varit misstänksamma mot de otroligt fina testresultaten, men förmodligen bidrar den årliga julresan till att döva åtskilliga samveten.

I år var resmålet jetsettarnas Zermatt i schweiziska Alperna, Europas kanske dyraste turistort.

Resan gick med reguljärflyg till Zürich och fortsatte med två Junkers JU 52, flygplan från andra världskriget, till dalen nedanför Zermatt.

Vi flög lågt mellan alptopparna med en utsikt som tog andan ur oss.

Hotel Zermatterhof är ett klassiskt alphotell som erbjuder logi i stora sviter, min hade utsikt mot Matterhorn och på skrivbordet låg den lilla julklappen, ett Swatch-ur med berget på urtavlan.

Vi fick vila ett par timmar med bad i svitens bubbelpool, sedan gick färden i fackeltåg till krogen Olympiastübli en kilometer utanför byn. Det blev en påkostad helafton med god mat och underhållning och sedan enskild återfärd ner till byn på kälke.

Veterantåg

Nästa dag körde vi till ett flygfält där Continental först bjöd på lunch och sedan visade testmetoder och två nya vinterdäck avsedda för Mellaneuropa, det ena för hastigheter upp till 270 km/tim.

Den pliktskyldiga demonstrationen tog snabbt slut, snart anträddes återresan med ett veterantåg som specialchartrats för att köra oss 40 journalister från hela Europa tillbaka mot Zermatt.

Det var vin och tilltugg och trivsam samvaro med Continentals tekniker och pr-män. Mer vila och bubbelbad på hotellet. Därefter middag och "förbrödrande samvaro" mellan journalister och däcktillverkare.

Sista dagen tog helikoptrarna oss till flygplatsen i Genève och flyget hem. Bara den 100 minuter långa helikoptertrippen kostade cirka 5 000 kronor per person.

Inte ensamma

Den tyska däckjätten Continental är nog mest utstuderad när det gäller att "smörja biljournalister", men fusk med testdäck-eller testbilar-är tyskarna inte ensamma om.

Både biltillverkare och däckbranschen preparerar sina produkter innan de lämnas till oss biljournalister för test.

Flera av de stora tillverkarna har speciella avdelningar som ser till att bilarna som vi ska testa är av högsta kvalitet, kanske är motorerna till och med starkare än normalt.

Mutkultur

De svenska biljournalisterna är förmodligen de som är mest kritiskt granskande, mest oberoende och minst mottagliga för bjudningar, men även vi påverkas naturligtvis.

I andra länder i Europa är smörjandet systematiskt och ingår i kulturen.

Tidigare artikel:

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar