Bilarna som ökar snabbast i värde

MOTOR

Experten listar klassikerna som kan ge klirr i kassan

Nu kan du också göra riktigt bra investeringar.

Här är bilmodellerna som kommer att skjuta i höjden likt dopade nyårsraketer.

Bilexperten Staffan Borglund har listat tio bilar som är överkomliga idag – men som är svindyra imorgon.

Foto: Staffan Borglund

Priserna på exklusiva bilar från åttio- och tidigt nittiotal har på bara några år skjutit i höjden.

Det är inga vanliga Svenssonbilar vi pratar om, utan bilar som uppnått ikonstatus och skapat sig ett samlarvärde.

För några år sedan låg nittiotalsversionerna av Porsche 911 och Ferrari 355 omkring 300 000 kronor – idag går dom för över 500 000 kronor.

Roligare bilar och klirr i kassan

Det finns häftiga bilmodeller som ännu inte hunnit skena i pris.

För att hitta rätt bland alla klassiska modellerna tog vi hjälp av bilexperten Staffan Borglund som har listat tio bilar som är överkomliga idag men som kanske är svindyra imorgon.

Staffan är en erfaren biljournalist och de flesta känner nog igen honom från att ha varit programledare i det omtyckta bilprogrammet "Trafikmagasinet". Nu är han här för att hjälpa dig göra det stora bilfyndet bland klassikerna. Här är bilarna som ökar snabbast i värde:

1. Alfa Romeo GTV: – I mitten 70-talet och fram till mitten av 80-talet var detta världens vackraste bil, åtminstone i mina ögon. Modellen hette först Alfetta GT, döptes snart om till GTV och är ett italienskt fullblod med massor av känsla. Hållbar mekanik, skönt ljud och körställning för apor. Rostar fortare än Gevalia och detaljkvaliteten håller lägsta Kinaklass. Men vilken bil! Finns hyfsade exemplar kring 50 000. Snart kostar dom 100 000!

2. Citroen CX GTi: – Rymdskepp som alltför ofta kraschlandat på grund av rost och ruttna bärarmslagringar. Futurism och genomusel kvalitet i skön förening. Inredningen hade en förmåga att förvandlas till pulver med tiden (månsand?), stolstoppningen var gjord av trolldeg. Men komforten är gudomlig och visst är det en ûbercool bil. Hittar du en rostfri - grattis!

3. Fiat X1/9: – Fiat "första september" är en skitkul liten sportbil för småpengar, går fortfarande att hitta under 50 000. Bitsk formgivning, fräck förarmiljö och snärtiga köregenskaper. Trång som en tändsticksask och måttligt snabbare än en pormask - men kul ändå! Mittmotorkonceptet grumlar dock skruvarglädjen för hemmapularen. Var beredd att lämna till verkstad vid motorarbeten, eller utrusta dig med en ängels tålamod.

4. Jaguar XJR: – En personlig favorit och en av världens absolut vackraste bilar i det mest brutala utförandet - XJR. Kompressormatad maskin på 320 hästar ger pigga prestanda och körupplevelse som du bara hittar i riktigt fina brittiska bilar. Osannolikt nog köper man fortfarande hyggliga exemplar för 40 000-50 000! Blivande prisraket - om tio år börjar priserna på 100 000....

5. Peugeot 205 GTI: – Tog rygg på Golf GTI och konkurrerade med lågt pris och genuin gocartkänsla. En av dom snyggare småbilar som gjorts, dessvärre med kvalitetskänsla som en marackas av återvunnen plast. Billig än så länge!

6. Range Rover: – Range Rover av första generationen är ännu en favorit. Detta är modellen som lyckas med det osannolika; nämligen att vara världens bästa och sämsta bil samtidigt! Range Rover uppfann en helt ny bilklass - lyxsuven. Spöar skiten ur de flesta konkurrenter både i terränglådan och vid innekrogen. Men kvaliteten är bitvis katastrofal, denna bil kan ruinera vem som helst. Så välj ett välskött exemplar. Och håll tummarna...

7. Saab 99 Turbo: – Ojojojoj - Saab blev aldrig bättre än så här! Detta är bilen som satte turbo på bilkartan. Snygg, snabb och väääldigt mycket Saab. Ett stycke modern bilhistoria som snart blir svindyr. Tänk dig en isblå metallic med den där märkliga frottéklädseln och sneda körställningen....Mmmmmmmums!!

8. Triumph Spitfire: – Ursprunget till begreppet "folksportbil". Okomplicerad och kul cab med mycket körkänsla till rimlig peng. Går fortfarande att hitta vettiga exemplar för runt 50 000. Bilen för den som tycker Mazda MX-5 är för plastig och japansk. Förvänta dig inga fartsensationen men desto mer charm och körglädje!

9. Volvo 164: – Volvos första lyxkryssare med rak 6:a under huven, läder och lull-lull. Välj helst en 164E, det vill säga med bränsleinsprutning. En fin 164 från sjuttiotalets mitt är en pampig vagn att färdas i, körglädje får du leta efter nån annanstans. Fortfarande köpbar för 30 000-40 000.

10. VW Golf GTI: – Första generationens Golf GTI är trendsättaren för alla små busbilar med mycket motor och spralliga köregenskaper. Lättviktsbygge med ohyggliga rostproblem, men ett rostfritt exemplar är redan en klassiker och en god investering. Enkel mekanik med hög kvalitet. Tänk att VW kunde bygga roliga bilar en gång i tiden!

Här är Aftonbladet Bils nya Facebook-sida, kika in för fler bilnyheter. Obs extern länk.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motor

Bilar