Miljövänliga däck är farliga

MOTOR

Kan ge mycket längre bromssträcka

Många däck som ska vara bra för miljön är direkt livsfarliga i trafiken.

Miljö och trafiksäkerhet går inte ihop enligt ett nytt test.

Bromssträckan på vått underlag är 92,2 meter för ett Bridgestone-däck, mot 78,3 meter för testets bästa däck på vått underlag, ett tysktillverkat Pirelli P7. När Pirelli har bromsats och står still rullar Bridgestone förbi i 47,3 kilometer i timmen – fullt tillräckligt för att köra ihjäl en människa.

Det konstaterar tidningen Teknikens Värld som i sitt senaste nummer testat däckhandlarnas bästa miljöval. Bland annat har däckens bromsegenskaper på våt och torr väg jämförts. Totalt testades tio olika däck och dessutom ett tysktillverkat Pirellidäck som inte brukar finnas på den svenska marknaden.

Stilbildande

Bästa totalresultatet fick Continental Premium Contact 2. Däcket omnämns som stilbildande av testlaget. Och detta gällde oavsett om vägarna var torra eller blöta.

– För att få ett däck som rullar väldigt lätt tappar man i prestanda. Continental vinner inte rullmotståndsdeltävlingen. Däremot blir det sammanslaget ett bra miljöval, säger Ruben Börjesson, reporter på Teknikens värld, som varit med och genomfört testarna.

Sämst resultat fick Bridgestones och Toyo Proxes miljövalsdäck.

– De bästa däcken i testet stannade vid en tvär inbromsning från en hastighet på 100 kilometer på våt asfalt. Men när de stod stilla var det flera av de andra däcken som rullade förbi fortare än 30 kilometer i timmen, säger Ruben Börjesson.

– Snabbare hastighet än 30 kilometer i timmen klarar inte oskyddade trafikanter att bli påkörda i. Då är det stor risk att man blir ihjälkörd. Det kan alltså vara livsfarligt att välja ett miljövänligt däck, konstaterar reportern.

Avkall på säkerheten

Börjesson menar att konsumenterna inte ska behöva betala med sämre säkerhet för att klara miljön.

– Tillverkarna gör avkall på trafiksäkerheten för att göra miljövänligare däck, säger han.

Bridgestones däck är det enda i testet som säljs utan ett femte reservhjul, eftersom de ska vara punkteringssäkra.

– Den typen av däck kommer mer och mer. Tack vare att de ska vara punkteringssäkra tappar de framför allt i våtgrepp. Tillverkarnas problem är att ju bättre ett däck går på våt bana, desto tyngre rullar det, säger Ruben Börjesson.

Lena Gunnars/TT

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar